Groen Nieuws
Image default

Afslanken met biologische groene thee

Biologische groene thee

Thee bestaat voor zo’n 25 procent uit catechine, een krachtige antioxidant en bevat ook nog vitamine, mineralen, cafeïne en looizuur. De hoeveelheden werkzame stoffen verschillen per soort; naarmate de theebladeren tot steeds kleinere deeltjes worden gekneusd, versnipperd of versneden, verliezen ze er meer van.

De catechinen en flavonen in thee beschermen waarschijnlijk tegen hart en vaat ziekte. Verder bevat thee, net als koffie, cafeïne, een opwekkend stofje dat je waakzaam en alert houdt én de stofwisseling stimuleert. De tannine in thee werkt vochtafdrijvend en stoppend. In thee zit dan ook nog fluor, een stof die het gebit en de botten sterk en stevig helpt houden.

Magische stofjes in alle thee

In Europa wordt van alle thee het meest de zwarte soort gedronken. Zwarte thee ontstaat wanneer je theebladeren fermenteert, maar daarmee verliezen de blaadjes wel een deel van hun gezonde bestanddelen. Veel mensen voegen wat melk toe om de bittere smaak van zwarte thee te verzachten, maar melk doet mogelijk de werking van de catechinen teniet. Groene thee wordt gestoomd in plaats van gefermenteerd en bevat daardoor meer gezonde stoffen dan zwarte thee, maar wel wat minder cafeïne. Witte thee is gemaakt van de jonge knoppen van de theeplant en is daardoor extra rijk aan antioxidanten en vitaminen.

Afslanken met groene thee

Groene thee heeft dan ook nog eens een specifieke werking. Het heeft een vochtafdrijvende en reinigende werking én een gunstig effect op de vetstofwisseling: het stimuleert de verbranding van calorieën remt de omzetting van suikers in vetten en blokkeert de opslag van vetten in de cellen. In een onderzoek door het Duitse Instituut voor Voedingsonderzoek werden laboratoriummuizen vetgemest. De helft van de muizen kreeg tegelijkertijd het polyfenol epigallocatechin gallate (EGCG) uit groene thee toegediend. Deze muizen bleken na 29 dagen een lager gewicht en een lager vetprecentage te hebben dan hun lotgenoten die zonder EGCG vetgemest werden. Drink groene thee en ontdek of dit ook voor mensen geldt!

Minder kans op kanker?

Over EGCG is veel te doen; het zou mogelijk een remmend effect hebben op kanker en ook de catechinen in thee kunnen heel misschien de groei van tumoren onderdrukken. Mogelijk en misschien, want onomstotelijk vastgesteld is dit vooralsnog niet.

Toch is in Japan het kankersterftecijfer laag en studies in Japan en China wijzen erop dat de catechinen hier mogelijk voor verantwoordelijk zijn. Andere Japanse wetenschappers toonden aan dat het risico op prostaatkanker bij mannen met bijna 50 procent afneemt wanneer ze vijf à zes kopjes groene thee per dag drinken. En in de Verenigde Staten bleek uit een patiëntenanalyse van 501 borstkankerpatiënten en 549 controlepersonen, dat van alle factoren die van positieve invloed zijn bij borstkanker, groene thee een hele belangrijke is.

Zwart voor je hart

Er zijn behoorlijke aanwijzingen dat thee de kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Wie meerdere koppen zwarte thee per dag drinkt, heeft ongeveer 30 procent minder kans op verkalking van de slagaders, zo concludeerden onderzoekers van de Nederlandse Universiteit Utrecht. Ze bestudeerden de eetgewoontes van 37.000 Nederlanders, die ze 13 jaar lang volgden. Een verklaring is er nog niet. Is het de cafeïne of zijn het toch de antioxidanten?

Thee als ontharingsmiddel?

In een opzienbarende publicatie in Phytotherapy Research stellen Turkse onderzoekers dat groene muntthee ingezet kan worden tegen overbeharing bij vrouwen (hirsutisme). Je kunt een onderzoek waarbij slechts 21 vrouwen zijn getest te summier noemen, maar het resultaat was duidelijk zichtbaar. De werking van de thee zou verklaard kunnen worden vanuit het effect op de hormoonhuishouding van vrouwen. Daardoor werkt muntthee ook menstruatie opwekkend en krampwerend.

Minder risico op suiker

Ook op diabetes heeft thee een gunstig effect. Drie of meer koppen thee drinken per dag verkleint de kans op diabetes type 2 met 40 procent, zo meldden Nederlandse onderzoekers van de Universiteit Utrecht na een ander grootscheeps onderzoek. Australische onderzoekers houden het op een bescheiden 25 procent minder kans, maar dat is evengoed een fors effect. Waarschijnlijk is dit te danken aan de antioxidanten.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Cruesli en muesli altijd lekker in de ochtend

Guido Sparreboom

Gezond fruit van het zomer seizoen

Guido Sparreboom

Afslanken doe je met langzame koolhydraten

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details