Groen Nieuws
Image default

Afvallen met voedingsvezels en eiwitten

Zilvervlies rijst en bruinbrood zijn gezonder dan witte rijst of witbrood

Zowel bij witte rijst of bruinbrood is de rijst korrel aan de buitenkant ontdaan van het schilletje/ vliesje. Dit maakt ook dat we van dit gezonde natuur product, een minder gezond product maken. Witte rijst en wit brood blijven na deze bewerking echter wel voedzaam, maar zijn minder gezond.

Waarom pelt men bruine rijst en wil men graag wittebrood

Bij beiden is het vooral een kwestie van smaak, maar bij wittebrood heeft het ook het voordeel dat je er niet hard op hoeft te kauwen. Onder tropische omstandigheden heeft het pellen van bruine rijst ook nog een voordeel dat het langer goed blijft. In Nederland heeft men geen last van hoge temperaturen en luchtvochtigheid waardoor dit laatste niet van belang is.

Wat zijn zemelen?

De buitenste laag van de graan of rijst korrel is de zemel. Daarin zit het grootste deel van de vitaminen en mineralen in van de korrel. Deze zemelen bevatten vooral ook de voedingsvezels die in het meel zitten. Als de zemelen uit het meel worden gezeefd, blijft er bloem over waarvan wittebrood wordt gemaakt.

Wat is gezond

Volkoren producten, groenten, fruit en peulvruchten bevatten veel vezels.
Bruinbrood heeft drie maal zoveel vezels als witbrood waardoor : een betere stoelgang, de goede LDL-cholesterol wordt verbeterd, minder problemen met hart-en vaatziekten of diabetes. Ook zilvervliesrijst heeft meer mineralen, vitamines en voedingsvezels

Plantaardige voeding bevat voedingsvezels

Eén van de voordelen van voedingsvezels is dat ze ons spijsverteringsstelsel sneller laten werken en het risico op darmkanker verkleinen. Door je voedingspatroon te baseren op plantaardige voeding neem je een belangrijke stap om gezond te eten en je risico op kanker te verlagen. Eet veel groente, volkorenproducten, peulvruchten en fruit, en varieer zo veel mogelijk.

Afvallen door voedingsvezels

Voedingsvezels zijn voornamelijk afkomstig uit de celwand van planten en zijn koolhydraten die niet in de dunne darm worden verteerd.Voedingsvezels (vezels) dragen bij aan een verzadigd gevoel na het eten. Per dag wordt geadviseerd zo’n 30 tot 40 gram vezels te eten. Gezondheid voordelen van voeding vezels

Goed voor je hart

Lignanen zijn stofjes die voorkomen in planten en dus in zowel bruin brood en rijst. Deze bieden bescherming tegen hart- en vaatziekten. Ze verlagen de hoeveelheid vet in je bloed, verlagen je bloeddruk en verminderen ontstekingen in je aderen. Uit onderzoek kwam naar voren dat de mensen die de meeste volkoren granen aten, inclusief zilvervliesrijst, 16-21% minder kans hadden op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten in vergelijking met de mensen die het minste volkoren granen aten.

Diabetes

Zilvervliesrijst bevat een hoog gehalte magnesium en een hoog gehalte aan vezels, beide helpen enorm bij het stabiel houden van je suikerspiegel. Het regelmatig eten van volkoren granen, zoals zilvervliesrijst, kan dus helpen bij het verminderen van de kans op diabetes type 2. Uit een onderzoek waar vrouwen regelmatig volkoren producten aten kwam naar voren dat zij 30% minder kans hadden op het ontwikkelen van diabetes type 2 in vergelijking met mensen die minder regelmatig volkoren producten aten.

Vezels zijn dus belangrijk voor een goede gezondheid

Vezelrijke producten zijn dus gezonder dan producten waar de vezels uit zijn. Als aanvulling op je dagelijkse eten kan je vezels toevoegen. Neem dan elke dag 2 eetlepels zemelen en nog beter zijn grove zemelen. Je kunt ze verwerken in yoghurt, vla, pap, soep, puree en verder als bindmiddel of in plaats van paneermeel.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Zwavel in je eten kan je ziek maken

Guido Sparreboom

Zware metalen zijn gevaarlijk voor mens en dier

Guido Sparreboom

Zout is nummer 1 wereldwijd doodsoorzaak

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details