Groen Nieuws
Image default

Biologisch gezond eten is geen trend

Waarom is biologisch eten populair is?

Biologische producten waren er altijd al, sterker nog supermarkten hadden decennia terug al op de groente afdeling een apart hoekje voor biologische ingrediënten, biologische winkels waren er ook al, in kleinere hoeveelheden en in de vorm van kleine winkels. Dat is tegenwoordig wel anders, er zijn ware winkelketens die zich alleen maar bezig houden met biologische en duurzame producten, denk daarbij aan Ekoplaza, de grootste biologische supermarkt keten in Europa. Maar ook de bekende supermarkten hebben hun assortiment van biologische producten flink uitgebreid.

Vraag en aanbod

Het mag duidelijk zijn dat dit ene kwestie van vraag en aanbod is, neem bijvoorbeeld de Albert Heijn, die nu zo,n 1000 biologische producten in het aanbod heeft. De AH is hier pas mee begonnen naarmate er meer vraag hiernaar kwam. De groei van Ekoplaza heeft hier natuurlijk ook mee te maken, maar toch moet het ergens vandaan komen, we zijn niet zomaar ineens meer biologisch gaan eten met z,n allen.

Toegankelijker door het internet

Door het internet is er veel veranderd in de wereld, en er gaat nog meer veranderen, niet alleen heeft er hierdoor een ware digitale revolutie plaatsgevonden, maar ook de manier waarop we met elkaar omgaan en boodschappen doen. Dit heeft een hoop nieuwe mogelijkheden met zich meegebracht, denk in dit specifieke geval aan de mogelijkheid voor boeren om hun producten direct aan de consument te verkopen, door middel van een webshop of een tussenpartij die direct met boeren zaken doet en dit verkoopt via een webshop, die vervolgens dezelfde of volgende dag nog alles thuisbezorgd. Er zijn tegenwoordig heel van van dit soort initiatieven.

Een ander goed voorbeeld van een product dat dankzij het internet en technologie kan bestaan is de maaltijdbox. Misschien wel de bekendste vorm van online boodschappen doen, dit super goede idee is veel in het nieuws geweest en heeft veel mensen weten te bereiken. Neem als voorbeeld hierin het bedrijf HelloFresh Nederland dat van origine een Duits bedrijf is, dat deze markt heeft opengebroken, waarna er veel soortgelijke bedrijven zijn gestart met het verkopen van maaltijdboxen.

Maaltijdboxen

De sleutel hierin is het gemak van de boodschappen en maaltijden die je snel en makkelijk thuis kunt bereiden en dit allemaal geheel gratis thuis wordt bezorgd met verse vaak biologische en duurzame ingrediënten. Door de opmars van de maaltijdbox, zijn steeds meer mensen zich bewust geworden van duurzaam eten, en hoe makkelijk je tegenwoordig en dus zeker met behulp van een maaltijdbox elke week gezond en vers kunt eten.

Dit heeft er voor gezorgd dat er meer van dit soort ideeën ontstonden die net weer even aders waren, denk aan koelverse maaltijden van de boer, bereid door en chef-kok, catering aan huis bedrijven, biologische webshops en ga zo maar door. Het een werkt het ander in de hand en langzaam groeit het bewustzijn en de interesse bij de mens. Als laatst komt daar dan de supermarkt die er een schepje boven op doet door hun biologische assortiment uit te breiden.

We zijn nog lang niet klaar

Het eind is nog niet in zicht, want zoals ik al zei werkt het een het ander weer in de hand, door de thuisbezorgdiensten, de maaltijdboxen etc, zijn ook de bezorgdiensten gaan nadenken over hoe ze nog sneller verse voeding bij de mensen thuis kunnen bezorgen, zo heeft PostNL onlangs een test gedaan met bezorgen in koelboxen die je nog 24 ur naast de koelkast kan laten staan, heeft AH in Amsterdam een “binnen 1 uur bezorgen service” En is de eerste online supermarkt zonder winkels “Picnic” ook een feit.

Gezond eten is geen trend

Ook al lijkt het soms van wel, gezond eten is en mag geen trend zijn, je zou toch altijd gezond moeten eten? Helaas is het zo dat we jaren lang in de maling zijn genomen door de bedrijven die het voor het zeggen hadden in deze industrie. Gelukkig is dat veranderd en zal alleen maar meer veranderen, waar je nu Youtube hebt, en vloggers populair zijn en de grote televisie maatschappijen niet meer de baas zijn, hebben we ook steeds meer kleinere bedrijven die met goede duurzame en eerlijke producten komen, en zijn supermarkten en bedrijven zoals Unilever niet langer meer degene die het meest te zeggen hebben.

De wereld veranderd, en er liggen weer een hoop nieuwe kansen voor nieuwe ondernemers om op te staan. De jongere generatie die nu opgroeit met tablets, iPhones etc zal vooral daar door worden beinvloed, en de manier waarop ze zullen gaan leven, dit is meer en meer via het internet en zal het online shoppen en boodschappen doen alleen maar toenemen. Het is aan ons de taak om deze generatie mee te geven dat ze eenvoudig gezond kunnen eten. Dit doen we vooral door het zelf te doen, begin vandaag en probeer eens een maaltijdbox zoals die van HelloFresh met korting. (Bedrijven in deze blog hebben hier niet voor betaald.)

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Zwavel in je eten kan je ziek maken

Guido Sparreboom

Zware metalen zijn gevaarlijk voor mens en dier

Guido Sparreboom

Zout is nummer 1 wereldwijd doodsoorzaak

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details