Groen Nieuws
Image default

Biologische honing is gezond

Biologische honing is gezond

Echte biologische natuur honing is gezond en vrij van bestrijdingsmiddelen.
Honing heeft geneeskrachtige en desinfecterende eigenschappen en bevat antioxidanten, mineralen, aminozuren, vitaminen.

Hoe natuurlijker, hoe gezonder

Ook in honing is er kwaliteit verschil en de gewone honing soorten die je bij de supermarkt koopt zijn verhit en bewerkt en dus minder gezond. Als je honing rechtstreeks bij de (biologische) imker koopt, dan spreek je over natuur zuivere , rauwe en biologische honing. Deze honing is zeker gezond!

Gewone honing

Bijen gebruiken de honing om de winter door te komen en zichzelf en bijenlarven te voorzien van voedsel. Door veel honing weg te nemen kunnen de bijen een tekort krijgen om de winter door te komen. Daarom worden de bijen bijgevoerd met suikerwater. Dit suikerwater wordt ook door de bijen in de raat opgeslagen en bevat minder belangrijke enzymen. Bijen die geen honing meer hebben, staan echter op een te eenzijdig dieet van suikerwater, waardoor ze niet meer is staat zijn om optimaal enzymen te produceren.

Enzymen in honing

Bijen slikken bij de bloem, voor het transport naar de honingraat de nectar in, waardoor er enzymen worden toegevoegd. In de honingraat wordt de honing via de mond weer uitgescheiden en netjes opgeslagen in het 6 hoekige raatje. Vooral honingenzymen (invertase, diastase, katalase & glucoseoxidase) zijn goed voor de gezondheid.

Door het geven van suikerwater en door te hoge verhitting bij de bewerking van honing inde fabriek( pasteuriseer proces), wordt de kwaliteit van de enzymen en het gehalte aan enzymen aangetast.

Wat gaat er nog meer mis bij niet biologische honing.
Gewone honing wordt soms voorzien van kleur-, geur- en smaakstoffen. Bovendien wordt importhoning soms vermengd met suikerwater om de productiekosten te drukken.

Grootmoederstijd

Vroeger werd honing veelvuldig voor van alles en nog wat gebruikt. Tegenwoordig is dat op de achtergrond geraakt door gebruik van andere (onnatuurlijke) geneesmiddelen en door de ontdekking van antibiotica en penicilline. Maar dat wil niet zeggen dat de werking van natuur honing minder goed is. Hier geef ik een aantal voorbeelden.

Brandwonden

Honing op brandwonden (die rood van kleur zijn 1e graad) kunnen worden verzacht door er honing op aan te brengen.

De antibacteriële werking van honing

Mocht je in de natuur een open wond oplopen en je kan er honing opsmeren (nadat je leven gewaagd heb om een bijenkorf te openen) dan heb je een redelijke kans om te overleven, omdat de honing bacteriën dood. Gelukkig kunnen wij gewoon in het daagse leven een verband of pleister pakken, maar vroeger werd het wel nog voor open wonden gebruikt.

Keelpijn

Vooral thee met honing helpt tegen keelpijn. Ook heet water, citroen en honing is goed voor de keelpijn en verkoudheid.

Vermoeidheid of extra energie

De carbohydraten of de koolhydraten die in honing zitten, zorgen direct voor extra energie om je vermoeidheid te overwinnen. Ook voor sporters is honing na het sporten goed om weer energie te krijgen.

Slaapproblemen

Warme melk met honing kan helpen bij het inslapen. Door de combinatie van warme melk met daarin honing zorgt ervoor dat je ontspannen raakt en gemakkelijker kan inslapen.

immuunsysteem

Honing schijnt de aanmaak van witte bloedlichamen te vergroten, waardoor je meer weerstand hebt tegen bacteriën en schimmels.

Hart en vaatziekte

Honing zorgt dat de slechte cholesterol wordt verlaagd. Vooral de combinatie honing en kaneel kan helpen tegen hart- en vaatziekte.

Artritis

Ontstekingen in de gewrichten kunnen worden verlicht of verholpen bij een dagelijkse inname van een eetlepel honing met een halve theelepel kaneel. De kans op genezing is 1:3, soms al binnen een week of een maand.
Eerder onderzoek zou met succes zijn uitgevoerd door de Universiteit van Kopenhagen.

Calorieën

Honing is zoeter dan suiker en je heb er minder van nodig. Maar pas op : 100 gram honing bevat nog altijd 320 calorieën, dus het doet wel degelijk iets met je lichaam, wanneer je er teveel van neemt.Binnen een gezond voedingspatroon (zonder overvloed aan suikerrijke en koolhydraat rijke producten) is het gezond om dagelijks s’ochtends en ’s avonds een eetlepel honing te nemen. Gebruik het in plaats van kristal suiker of bevorder de gezondheid door een halve theelepel kaneelpoeder en eetlepel honing in een glas te doen met warm water.

Conclusie

De gewone honing uit de supermarkt is meestal niet zo gezond. Mocht je een imker weten te vinden, die woont op een plek waar (rondom de bijenkorven) in een straal van 6 km geen gewasbescherming middelen (gif) wordt gebruikt, koop het daar! Anders is biologische bloemenhoning of honingdauw honing ook gezond.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Kruiden en specerijen zijn super gezond

Guido Sparreboom

Biologische druiven zijn super gezond

Guido Sparreboom

Snijbiet of warmoes een vergeten groente

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details