Groen Nieuws
Image default

Biologische voeding en bewegen geven je het geluksgevoel

Biologische voeding en bewegen geven je het geluksgevoel

Dopamine is een stof dat in de hersenen wordt aangemaakt en ervoor zorgt dat verschillende zenuwcellen in je hersenen met elkaar kunnen communiceren. Het wordt daarom ook wel omschreven als een neurotransmiter. De voornaamste reden waarom dopamine wordt gezien als gelukshormoon is omdat het als een soort lichamelijke beloning werkt.

Als jij je actief hebt ingespannen of voedsel hebt gegeten dat de aanmaak van dopamine bevordert, dan krijg jij een gevoel van geluk. Je voelt je even blij maar na een tijdje neemt dit gevoel weer af omdat je dopaminegehalte in je hersenen ook afneemt. Maar het hormoon heeft een veel grotere rol in het geheel en zorgt er niet alleen maar voor dat jij je tijdelijk gelukkig voelt.

Wat doet dopamine met ons lichaam?

Doordat dopamine dus ook werkt als een neurotransmitter, werkt het nauw samen met je zenuwen. Globaal gezien doet het hormoon dit op drie verschillende manieren:

– Het heeft invloed op je bewegingscontrole
– Het werkt bij aan het denkproces, plannen en doelgericht handelen
– Het draagt een steentje bij aan emoties en motivatie

Het ondersteunt dus op verschillende vlakken je lichaam op een positieve manier. Zonder dopamine zou je motivatie om dingen te ondernemen ver te zoeken zijn! Toch is er ook wel een kanttekening bij te plaatsen. Zowel een tekort als een teveel aan dopamine kan voor klachten zorgen.

Een tekort aan dopamine

Vermoeidheid speelt een heel belangrijke rol wanneer je een tekort aan dopamine hebt. Vermoeidheid zorgt er namelijk voor dat je dopamineniveau in je hersenen daalt, waardoor het lastiger wordt om keuzes te maken, je minder gelukkig bent en je fouten begint te maken omdat je je niet goed meer kunt concentreren.

Het teken dus dat je rust moet pakken zodat je dopaminelevel weer op peil kan komen. Je lichaam is niet voor niets moe! Een tekort zorgt ook voor een laag libido, waardoor je verminderde zin in sex hebt.

Er is ook een relatie met de ziekte van Parkinson

In dit geval zorgt de ziekte van Parkinson ervoor dat er zenuwcellen kapotgaan, waardoor er geen dopamine meer aangemaakt kan worden.

De symptomen van een lage dopamine spiegel zijn
  • Gebrek aan motivatie
  • Vermoeidheid
  • Apathie
  • Geen gevoel van plezier
  • Laag libido
  • Gevoel van hopeloosheid
  • Inspanning om doelen te bereiken ontbreekt
  • Geheugen- en concentratieproblemen
Door beweging raak je niet alleen stress kwijt

En bereik je een betere lichamelijke gezondheid. Het maakt ons ook productiever en geeft de dopamine spiegel en boost. Specifieker gezegd: beweging zorgt voor een stijging van meerdere neurotransmitters, ook serotonine en endorfinen. De beweging hoeft niet eens inspannend te zijn. Beweging kan ook bedrieglijk zijn: veel mensen gaan naar de sportschool, maar leiden verder niet het leven dat garant staat voor een gezond en fit lijf. Anderen trainen zich zonder plezier (of: plichtmatig) een slag in de rondte, zonder hier nu echt iets aangenaams aan te beleven. Maar de grootste groep neemt een abonnement en maakt hier nooit gebruik van. De drempel is toch te hoog. Het helpt om niet uit te gaan van een doel dat je moet bereiken, maar al tevreden te zijn met iets kleiners: zoals je simpelweg fitter en sterker voelen.

Voor dopamine is niets zo belangrijk dan tyrosine

Als je weet dat tyrosine de bouwsteen van dopamine is, dan begrijp je dat het belangrijk is om genoeg van deze proteïne binnen te krijgen. Dit kan door middel van voeding zoals amandelen, avocado’s, bananen, kip, chocolade, koffie, eieren, groene thee, watermeloen en yoghurt. Voeding is een beloning, en niet een taak. Dat is het verschil tussen leven om te eten of eten om te leven.Je brein is je beste ingebouwde apotheek. Tyrosine is een van de 22 sleutel-aminozuren en verhoogt de spiegel van bepaalde neurotransmitters in het brein, zoals dopamine en norepinefrine. Deze twee zijn bekende feel good chemicaliën, die het humeur verbeteren als wel het concentratievermogen.

Dopamine op peil houden

In principe zorgt je lichaam goed voor zichzelf en is het vrij eenvoudig om je dopamineniveau op peil te houden of zelfs te verhogen. Zorg er allereerst voor dat je goed uitgerust bent. Je dopaminegehalte zal toenemen en jij kunt betere keuzes maken en helderder nadenken. Voeding speelt ook een grote rol bij de aanmaak van het geluksstofje.

Als je wilt dat je dopaminelevel omhooggaat

Dan is het verstandig om veel eiwit rijk te eten. Omega-3 zorgt ervoor de je hersenen sneller dopamine aanmaken. Het is dus goed om zo nu en dan eens vette vis te eten. Neem ook eens een handje ongezouten noten of ga voor de pure chocolade. Vooral chocolade staat er natuurlijk om bekend dat het je hersenen stimuleert. En beweeg veel! Dan gaat jouw dopaminegehalte zo omhoog! Hieronder een opsomming met.

Tips om je dopamineniveau op peil te houden
  • Minstens een uur per dag bewegen of sporten
  • Fruit eten: vooral appels, bananen en aardbeien stimuleren dopamineaanmaak
  • Pure chocolade eten (minstens 70% cacao, en niet te veel)
  • Amandelen eten, of andere noten en zaden
  • Vis eten (omega-3 stimuleert dopamine)
  • Eiwitrijk voedsel nuttigen
  • Voldoende slapen (minstens 8 uur per nacht)
Na het bewegen

Kan je je zelf een beloning geven door lekker iets te eten als een banaan, te drinken als een Smoothie, uit te rusten en te luisteren naar je favoriete muziek etc. Dit geeft je een beloning voor je prestatie en werkt heel positief.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

De biologische veehouderij

Guido Sparreboom

Koolstofdioxide en koolzuurgas in frisdranken

Guido Sparreboom

Biologische gember gezond en geneesmiddel tegen ziektes

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details