Groen Nieuws
Image default

Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker

Het Zwitserse bedrijf Innolith presenteert de nieuwe Innolith Energy Battery, waarmee 1000 kilometer gereden kan worden op een enkele lading. Deze nieuwe batterij heeft vier keer meer capaciteit dan de batterij van een Tesla model 3. Ook zou deze batterij veel langer meegaan, een lagere kostprijs hebben en de accu niet brandbaar zijn. Dit laatste is te omdat er niet ontvlambare anorganische elektrolyt gebruikt wordt. De Innolith Energy Battery heeft al veel testen doorlopen, maar zal echter pas over 5 jaar op de markt verschijnen. De hoogste Tesla klassen modellen van vandaag de dag, halen met hun accu’s van Panasonic een rijbereik van ongeveer 500 kilometer en zijn daarmee momenteel de koploper.

De batterijen van elektrische van nu

Batterijen krijgen momenteel een garantie van de dealer, dat batterijen na 8 jaar of 160.000 km, nog 70% van de capaciteit van de nieuwstaat moeten hebben. Sommigen automerken geven zelfs een levenslange garantie op de batterij. De duurste auto’s zoals die van Tesla hebben batterijen die probleemloos 200.000 km mee gaan, ook de goedkopere versies worden de komende jaren uitgerust met betere batterijen die een actieradius hebben van 300 km zolang de productie toeneemt.

Voor wie nog steeds niet overtuigd is van elektrisch rijden zijn hier dan nog eens de belangrijkste feiten op een rijtje:

Nadelen elektrisch rijden

– aanschafwaarde is 30% duurder dan een benzine uitvoering.
– actieradius valt in de regel tegen en is vaak 1/3 minder dan wordt gezegd.
– oplaad paal (van gemeente) geeft niet altijd groene stroom.
– niet altijd is er een oplaadpunt te vinden bij de parkeer plekken.
– alleen de duurdere elektrische auto’s kunnen op een volle accu 325 km halen.
– stroom van snelladers langs de snelweg is duur en uiteindelijk even duur als benzine.
– afhankelijk van het type batterij, kan de capaciteit in de winter met 20 % teruglopen.
– de verwarming in de winter draait op stroom uit de batterij.

De accu-technologie staat niet stil

De accu-technologie staat niet stil en de nieuwe lithium-ion accu’s kunnen veel meer stroom leveren, dan bijvoorbeeld de ouderwetse loodaccu. Echter zit er in de prijs en de capaciteit van de moderne batterijen nog een groot verschil. De actieradius loopt uiteen van 100 tot 500 kilometer.

Negatieve kant van de productie van een elektrische auto

Er zit Kobalt in tablets, mobiele telefoons en de batterijen van elektrische auto’s. Het zilverkleurige metaal kobalt komt uit ongeveer 12 landen en wordt diep in de aarde gewonnen. Zestig procent van de totale wereldproductie komt uit Congo. Meestal wordt het vooral gewonnen als een bijproduct van het smelten van koper. De winning van kobalt gebeurt deels in niet-industriële mijnen zonder toezicht, wat gepaard gaat met gezondheidsrisico’s voor de mijnwerkers en de nodige milieuverontreiniging.

In Zuid-Congo worden ook nog eens de rechten van het kind geschonden, aangezien daar naar schatting er meer dan 40.000 kinderen werken in de mijnen om kobalt naar boven te brengen. Tesla zegt dat ze geen kobalt uit Afrika te importeren, ondanks dat dit wel de goedkoopste manier is om deze grondstof te verkrijgen. Dit is van essentieel belang voor de productie van lithium-ion accu’s. Ze claimen de stof uit Noord- Amerika te halen. Echter zijn er genoeg fabrikanten die -bewust of onbewust- kobalt gebruiken uit Congo.

Voordelen elektrisch rijden

– geen wegenbelasting tot 2021 en mogelijk ook nog daarna.
– stroom is veel goedkoper dan benzine, diesel of gas.
– stroom van eigen oplaad paal Betaal je 0.21 euro per kWh/. Goed voor 5 km. Bij een

Publiek laadpunt betaal je 0.30 euro per kWh

– onderhoudskosten liggen ongeveer 50-70% lager dan een gewone auto.
–  slechts 4 % eigen bijtelling bij lease/ bedrijfsauto’s ( 22% belasting benzineauto).
– btw aftrekbaar voor zakelijke elektrische auto indien je zzp’ers of ondernemer bent.
– hogere aanschafwaarde wordt terug verdiend indien je meer dan 15.000 per jaar rijdt.
– eigen oplaadpunt kost 1000-2000 euro wordt door goedkope stroom terug verdient.
– spaart het milieu, geen Co2 door verbranding fossiele gassen.
– geen lawaai en geen uitlaatgassen en minder fijnstof (nog wel van banden).
– geen energie verlies om de automotor te koelen.
– steeds meer oplaad palen bij gemeentes en op terrein van werkgevers.
– meer dan 10.000 publieke oplaad palen die te vinden zijn met een slimme app.
– slimme app voor oplaad palen geeft de dichtstbijzijnde en vrij oplaad paal.
– oplaadtijd is 4 uur en kan gemakkelijk thuis of op het werk.
– aanvraag oplaad paal dicht bij huis is bij gemeente aan te vragen.
– steeds hogere actieradius bij nieuwere modellen. Nu vaak maar 175 km.

Steeds meer 2e hands elektrische auto’s te koop van lease bedrijven

– eigen stroom van zonnepanelen kan worden gebruikt en is bijna gratis.
– Lithiumbatterijen kunnen voor 98% worden gerecycleerd.
– minder bewegende delen, heven minder slijtage.
– batterijen hebben zich bewezen minimaal 10 jaar mee te gaan.

Subsidies voor particulieren

Bovenstaande maatregelen zijn met name gericht op zakelijke rijders en ondernemers. Particulieren worden zeker tot 2021 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van  motorrijtuigenbelasting. In het ‘het Klimaatakkoord’, wordt gesproken over een aanschaf subsidie tot 6.000 euro voor particulieren, die jaarlijks wordt afgebouwd. Indien het Klimaatakkoord in de huidige vorm uitgevoerd wordt, zullen particulieren vanaf 2021 aanspraak kunnen maken op deze 6.000 subsidie. De vraag blijft, waarom wordt deze niet meteen afgegeven aan particulieren, zodat ze beter betaalbaar worden voor de meeste mensen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Nederland gooit elk jaar 2 miljard in de vuilnisbak

Guido Sparreboom

Waterstof vs Hybride en elektrisch auto’s

Guido Sparreboom

Een miljoen plant en diersoorten dreigen uit te sterven

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details