Groen Nieuws
Image default

Elektrische auto’s 2030 verplicht, hybrides overbodig

Zero-emissie auto’s zijn beter

Elektrische auto’s zijn beter voor onze gezondheid en onze planeet. Dit is momenteel de grootste reden dat mensen overgaan op een auto zonder uitstoot. Een elektrische auto heeft geen uitstoot van fijnstof, geen luchtverontreinigende stoffen, minder impact op de klimaatverandering en is bijna geruisloos. In Nederland heeft de al regering al besloten dat er vanaf 2030 geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer worden verkocht. Noorwegen loopt voorop en stelt deze datum op 2025 en Frankrijk en Engeland lopen achter en hebben de datum op 2040 gezet.

Elektrisch rijden nog voor de massa te duur

De goedkoopste elektrische auto’s kosten rond de 22.000 euro maar kunnen slechts een afstand bereiken van 90 km en dan moet de accu weer worden opgeladen. Leuk als auto voor in de stad en zeker niet te duur. Er zijn betere elektrische auto’s die rond de 30.000 euro liggen en 300 km als bereik hebben. Ook bestaan er auto’s die bijna 500 km kunnen halen. Tesla heeft er een aantal die dat kunnen, maar deze kosten al gauw 50.000 euro. Kortom, elektrisch rijden is niet goedkoop (behalve het opladen) en het bereik laat nog ‘veel te wensen over’. Hoe dan ook is de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s in volle gang en ondanks de verwachting dat over tien jaar de huidige generatie elektrische auto’s volledig ingehaald is door auto’s met een veel hogere actieradius (bereik), zijn er toch genoeg mensen die het belang inzien van elektrisch rijden en zijn daarvoor ook bereid meer te betalen. De prijs van elektrische auto’s zal ook sterk gaan dalen en dat heeft te maken met de concurrentie van China. De Chinese industrie van elektrische auto’s en accu’s is momenteel wereldwijd hoog aangeschreven en dat heeft vooral ook te maken met de prijs. China is daarbij volop elektrische auto’s aan het produceren voor eigen land en de schatting is dat er in 2020 in China alleen al vijf miljoen elektrisch auto’s rond zullen rondrijden. Als je kijkt naar de schaalvergrotingen van deze orde, dan moeten de prijzen wel dalen! Nu al is China op het gebied van duurzame energie een grote concurrent en neem als bijvoorbeeld  de productie van zonnepanelen. Eind jaren negentig begon China de productie van zonnepanelen sterk te verhogen en behaalde in enkele jaren al een sterke economische marktpositie. De Verenigde Staten lagen eerst nog aan ‘kop’ maar al gauw hadden de Chinezen deze ‘reus’ verslagen op het gebied van de hoge productie van zonnepanelen, maar ook op het gebied van de techniek hierachter. De elektrische panelen overspoelden in mum van tijd de wereldmarkt. Gevolg: de prijzen daalden tussen 2008 en 2015 met maar liefst 80 procent. De verwachting is dan ook dat, met de nu al hoge productie van elektrische auto’s, hetzelfde gaat gebeuren.

China is nog niet een groot voorbeeld op het gebied van duurzame energie

China is nog geen koploper op het gebied van schone energie en dat heeft te maken met de sterk vervuilende industrie van het land, maar ook met het feit dat men de elektrische auto’s niet zoals in de andere landen energieneutraal produceert. Daarbij worden de elektrische auto’s nog niet allen voorzien van schone energie, die bijvoorbeeld opgewekt is door zonnepanelen. In China produceert een elektrische auto in zijn hele leven momenteel 50% meer koolstofuitstoot dan een auto met een verbrandingsmotor. Dit zal de komende jaren waarschijnlijk wel worden rechtgetrokken als de elektriciteitscentrales de Co2 gaan opslaan of er meer energie wordt opgewekt uit schone energie, waarmee de elektrische auto’s kunnen worden opgeladen.

Nederland kent ook zijn fouten

Nederland heeft veel miljarden geïnvesteerd in hybride auto’s die eigenlijk alweer een verouderde versie zijn, omdat ze nog steeds fossiele brandstof verbruiken. Daarvoor hadden we ingezet op de diesels, omdat die minder Co2 uitstoten dan benzine en daar hebben we nu de smog aan te danken. Ook hebben we miljarden geïnvesteerd in kolencentrales die minder vervuilen maar die nog steeds draaien op fossiele brandstoffen of houtsnippers en zo kunnen we wel even doorgaan. Maar ook Nederland kan nog langzaam maar zeker gaan ‘accelereren’ en met zijn hoge mate van kennis en techniek, kan hij nog een belangrijke plaats veroveren op de wereldmarkt op het gebied van opwekken van schone energie en vervoer op schone energie. In Nederland zijn de elektrische auto’s in de laatste 5 jaar vervijfvoudigd. In 2018 reden er 135.000 elektrische auto’s en ook het aantal publieke oplaadpunten is toegenomen tot 35.000.

Belastingvoordeeltjes aanschaf elektrische auto

In Nederland betaal je geen aanschafbelasting (bpm) en geen motorrijtuigenbelasting (tot eind 2020) en je kan soms gratis opladen bij oplaadpalen in de gemeente. Leaserijders met een elektrische auto rijden ook fiscaal voordelig door een lage bijtelling van slechts 4 procent. De overheid doet nog meer om het gebruik van auto’s met een stekker te stimuleren: er bestaan nogal wat lokale en regionale subsidies voor de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen en laadpunten. Informeer bij je gemeente of provincie naar de mogelijkheden.

Noorwegen koploper met aankoop elektrische auto’s

In 2011 was 1 procent van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen volledig elektrisch, een beetje zoals nu in Nederland. Tegenwoordig is in Noorwegen al zo’n 20 procent van alle auto’s elektrisch. Wat Noorwegen gestimuleerd heeft is vooral de overheid die af wilde van de vervuilende auto’s en smog in steden en deze heeft dan ook veel voordelen gecreëerd voor inwoners die elektrisch rijden. Zo betaal je geen btw op de aankoop van een elektrische auto, kan je gratis parkeren, gratis laden, verkrijg je toegang tot de filevrije busbaan, betaal je geen wegenbelasting en geen tol. De brandstofprijzen en aanschaf van vervuilende auto’s gaan wel omhoog en worden steeds duurder. De gemiddelde benzineauto is in Noorwegen 5000 euro duurder dan een elektrische auto. Dit verschil is ontstaan door alle belastingmaatregelen. Door deze maatregel is er zelfs een “wachttijd” op verschillende elektrische auto’s van de middenklasse (rond de 27000 euro) in Noorwegen en worden er dan ook meer elektrische auto’s verkocht dan auto’s die rijden op benzine. Een ander voordeel is dat de elektrische auto zichzelf in de winter op kan warmen en dat je nooit ijs hoeft te krabben. Ook heb je in de winter nog voordat je instapt een verwarmde auto waarvan de zittingen ook verwarmt zijn.

Nederland kent ook zijn (belasting) voordeeltjes door elektrische te stimuleren

In Nederland betaal je geen aanschafbelasting (bpm) en geen motorrijtuigenbelasting (tot eind 2020) en je kan soms gratis opladen bij oplaadpalen in de gemeente. Leaserijders met een elektrische auto rijden ook fiscaal voordelig door een lage bijtelling van slechts 4 procent. Daarnaast doet de overheid nog meer om het gebruik van auto’s met een stekker te stimuleren: er bestaan nogal wat lokale en regionale subsidies voor de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen en laadpunten.

Hopelijk zal er in Nederland snel ook iets gaan veranderen, waardoor duurzame energie en elektrisch rijden snel een inhaalslag gaan maken.

Elektrische auto’s 2030 verplicht, hybrides overbodig

Het is ongelofelijk dat sterk vervuilende Westerse landen met hoge mate van kennis en voldoende kapitaal achter blijven op landen in Azië en niet meer inspelen op de vraag naar schone energie. Leef je leven, leef bewust.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Zure regen toen en de klimaatveranderingen nu

Guido Sparreboom

Zomer 2018 heeft door klimaatverandering alle records gebroken

Guido Sparreboom

Zijn alle nieuwe auto’s in 2025 elektrisch?

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details