Groen Nieuws
Image default

Fietsen kan ook thuis bij de buis en is nog gezond ook!

Fietsen kan ook thuis bij de buis?

Ja, met een hometrainer, kan je  je favoriete t.v programma volgen tijdens het fietsen en het is nog gezond ook. Dit is een goede stimulans om toch gewicht kwijt te raken en fit en gezond te blijven. Als je net begonnen bent is het een aanrader om het juist niet te overdrijven om je lichaam en geest er aan te laten wennen. Begin met 5 dagen per week, minimaal 10 minuten te fietsen. Liefst op een vaste tijd zodat het eerder in je dagritme past.

Belangrijk is vooral dat je de ‘lat niet te hoog legt’ omdat je het anders waarschijnlijk niet vol kan houden. Door slechts 10 minuten te fietsen, wil je het zeker de volgende dag opnieuw doen omdat het niet veel van je tijd in beslag neemt en zeker niet te veel moeite is. Ook kan je op de meeste hometrainers, het trappen van licht naar zwaarder instellen. Ook hier begin je op een lichte stand. Begin nooit met een hele zware stand als je net begonnen bent. Je lichaam moet tenslotte langzaam in conditie komen. Maar het belangrijkste doel is; je moet gemotiveerd blijven. Door het bijna elke dag toch te blijven doen kweek je zelfdiscipline aan, juist omdat je geen top prestaties hoeft te leveren.

Een half uur per dag bewegen wordt geadviseerd voor een goede gezondheid

Ja, 10 minuten per dag is geen 30 minuten, maar je zal zien dat je die 10 minuten vaak net iets te kort vindt en je eerder wat langer wil gaan fietsen. PAS OP!! Bouw het heel langzaam op omdat dat beter is voor het lichaam en je het ook beter vol kan houden. Uiteindelijk kan je na een maand naar 20 minuten gaan en na nog een maand naar 30 minuten. Bouw het heel langzaam op, dit geld vooral voor de niet sporters.

Buiten of binnen

Buiten fietsen in de natuur is beter dan binnen fietsen, maar als het slecht weer is kan je gewoon binnen verder fietsen om fit en gezond te blijven. Het heeft ook voordelen: je zit droog en je raakt toch calorieën kwijt!

Meestal raak je met een uurtje fietsen net zoveel calorieën kwijt, als mensen die een uur aan het fitnessen zijn met gewichten. Met wandelen is het even iets anders, maar komt op het zelfde neer. Een wandelaar kan net zoveel bereiken met een uurtje wandelen, als een hardloper in een half uur. Dit geeft ook aan dat je niet altijd top fit hoeft te zijn of hoge prestaties hoeft te leveren om af te vallen, je spieren te trainen of om je gezondheid te bevorderen.

Werken, muziek luisteren, bellen, lezen

Leg gewoon je tablet op de monitor van de hometrainer en ga lezen, filmpjes bekijken, muziek luisteren of zelfs een gesprek voeren. Of focus je alleen op je ademhaling. Het is dus niet alleen  inspanning leveren, je kan ontstressen en doen wat je leuk vindt! Het gaat er tenslotte om dat  je bijna elke dag een keer fietst en dat je de volgende dag opnieuw zin hebt om 10 minuten te gaan  fietsen. Een zittend beroep is slecht voor je gezondheid en maakt het risico om dik te worden of om hart-en vaatziekten te krijgen groter. Zorg dus dat je in beweging komt.

Functies monitor

Vrijwel alle hometrainers beschikken over een monitor. Op een uitgebreide monitor worden veel functies aangegeven en de belangrijkste zijn: afstand, hartslag, snelheid, trainingstijd en de weerstand. Zo kan je je sportprestaties checken, al gaat het erom dat je gewoon een halfuurtje aan het fietsen bent.

Trainingsschema

Er zijn genoeg training schema’s ook op de fiets, maar het komt er op neer dat je het heel langzaam moet opbouwen als je weinig sport. Je kan meer presteren als je fit bent en gewend bent om te sporten.

Belangrijk: overdrijf het niet!

Het schema is dus afhankelijk van hoe je conditie is, maar wil je toch wat presteren dan geef ik je het volgende advies: fiets een half uur lang en begin 2 minuten langzaam  (40 RPM) dan 2 minuten sneller (80 RPM)en dan 5 minuten snel (100 RPM. Dan langzamer voor 2 minuten (60 RPM) dan 2 minuten (80 RPM) sneller en dan weer (100 RPM)…dan weer naar langzaam, sneller en snel en je eindigt het half uur met langzaam (40 RPM).

Voordelen van fietsen

Met een uur joggen of hardlopen verbrand je 2x zoveel calorieën dan met gewoon fietsen. Als je snel fietst of twee keer zo lang als iemand hardloopt dan zal er nog weinig verschil zijn als het gaat om calorieën verbranden.

Maar fietsen is wel beter voor je lichaam omdat bij joggen het hele gewicht van het lichaam op je kniegewrichten rust en dat kan snel tot blessures lijden. Hoe zwaarder je bent, hoe meer je gewrichten daar onder te lijden hebben.

Goed voor hart en bloedvaten

Fietsen heeft bewezen goed te zijn voor hart en bloedvaten. Uit een Deens onderzoek waarbij meer dan 30.000 vrijwilligers 15 jaar lang deel namen, is gebleken dat de gezondheid en het  hart en bloedvaten zoveel beter waren van de fietsers, dat de kans op overlijden 40% lager was dan bij de niet-fietsers. Vooral bij mensen die een slechte conditie hebben kan fietsen de kans op hart en bloedvaten aanzienlijk verkleinen.

Naast de bovenstaande voordelen zijn er nog veel meer gezondheidsvoordelen. Zo is ook de  kans op ouderdomsdiabetes kleiner en de vermindering van vetmassa maakt dat je algehele gezondheid wordt verbeterd.

De hometrainer kost ongeveer 150 euro bij aanschaf ; een jaarabonnement bij een sportschool al gauw het dubbele. Je kan zelf je tijd inrichten en je bent helemaal vrijfietsen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Zwavel in je eten kan je ziek maken

Guido Sparreboom

Zware metalen zijn gevaarlijk voor mens en dier

Guido Sparreboom

Zout is nummer 1 wereldwijd doodsoorzaak

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details