Nieuws

Het oerdieet zit in onze hersen gemeed

oerdieet
De hersenen

Een jong eendje dat net uit het ei komt kan zwemmen, maar ook een baby kan tot 6 maanden oud gewoon onder water zwemmen en zijn adem inhouden. Dit zijn aangeboren instincten. Net zo goed reageren baby’s van een half jaar oud al heftiger op plaatjes van spinnen en slangen, dan van bloemen of vissen. Deze informatie zit gewoon al opgeslagen in de hersenen, voordat het kind ooit een spin of slang gezien heeft. Sommige dingen zijn dus aangeboren. Karaktertrekken als sociale vaardigheid en agressiviteit zijn bij baby’s ook al kenmerkend en hebben een genetische basis.

Ons ‘oer instinct’ zit diep verscholen in miljarden hersencellen, die genetische boodschappen doorgeven van de tijd dat we nog een oermens waren. Ons brein heeft zich over miljoenen jaren evolutie perfect afgesteld op het lichaam. Echter heeft de moderne mens van nu in een relatief kort tijdbestek van de afgelopen 10.000 jaar een te snelle verandering doorgemaakt, waardoor de genetisch ‘codes’ niet hebben kunnen veranderen. Zo staat het lichaam nog in de ‘oer’ stand en afgesteld op het ‘oer’ dieet. Kortom, we zijn van jagen en verzamelen van natuurproducten overgestapt naar bewerkt voedsel met te veel melkproducten, verkeerde vetten, te veel granen en vooral teveel bewerkte suikers. We krijgen hierdoor te weinig groente en fruit binnen, die juist zo belangrijk zijn om ons ‘oer’ lichaam te geven, wat het nodig heeft!

Op papier is het eten van een oermens erg simpel: schrap al het bewerkte fabrieksmatige voedsel, (dus 80% van wat je kan kopen in de supermarkt) en eet zoveel mogelijk vers. Ook een teveel aan vlees rijmt niet met het oerdieet, net zo als te veel brood en te veel koolhydraten (pasta). Dit komt door het feit dat ons lichaam (darmen) daar in de evolutie niet op ‘afgesteld’ is! Het is daarom zo belangrijk dat we niet een te veel eten van verkeerde producten en bewerkte vetten. Neem nu melkproducten, geen aapmens die het in zijn hoofd haalt om een koe te gaan melken. Het is niet voor niks zo dat veel mensen last hebben van te veel aan melk en graanproducten, maar ook veel chronische ziektes hebben omdat ze teveel vlees of dierlijke producten eten.

Onze hersenen worden misleid door ‘verkeerd’ voedsel en wij door onze hersenen

Bijzonder is dat de mens (in het algemeen) ongewild zijn wereld weet te vernietigen, maar ook zijn eigen lichaam en geest! Het overkomt ons meer, dan dat we er eigenlijk grip op lijken te hebben! Het geld, werk, de stress, de relatie, de afspraken etc. zijn menselijke zaken en spelen heel begrijpelijk in ons leven ‘de hoofdrol’. Hierdoor ondermijnen we vaak de meest belangrijke dingen als onze gezondheid of geven we minder om onze natuurlijke leefomgeving. Daarnaast is de relatie tussen oorzaak en gevolg niet altijd duidelijk of wordt genegeerd. Tenslotte is directe behoefte bevrediging belangrijk en daarom zijn hogere winsten belangrijker dan bevoordeeld investeren in gezondheid of de natuur. Zo kan je 20 jaar, zelfs 40 jaar lang roken, er op los leven, ongezond eten, palmolie gebruiken zonder er last van te hebben. Krijgen we dan uiteindelijk gezondheidsproblemen of moeten we de rekening betalen voor schade die veroorzaakt is door klimaat opwarming, dan is de oorzaak vaak nog niet duidelijk of we ontkennen of negeren die, omdat het lastig is en alsnog niks oplevert. De oorzaken van een slechte gezondheid weten we vaak al helemaal niet meer terug te voeren naar een ongezond leven en voor sommigen is het vaak al ‘te laat’!

Hersenen geven verkeerde signalen af, omdat die ook in de ‘oer-stand’ staan!

Verslaving komt ook uit de hersenen en zoet, vet en zout voedsel kan daarom verslavend zijn, als je het maar veelvuldig gebruikt in je voedsel! Door deze verslaving kan je obesitas krijgen en kan het zorgen voor vele andere chronische ziektebeelden. Zoet, vet en zout waren in de ‘oertijd’ belangrijk om te overleven. Ons lichaam moest vet reserves en energie opslaan. Rijpe zoete vruchten herkenden we aan de mooie kleur en de zoete smaak. Onze hersenen geven bij het eten van groene (zure) vruchten een negatief signaal af en bij zoet fruit of vruchten een positieve signaal. Rijpe vruchten waren immers belangrijk omdat ze veel suikers bevatten, die opgeslagen worden in het lichaam in de vorm van vet. Dit opgeslagen vet zorgde ervoor dat de ‘oermens’ kon overleven in tijden van schaarste (zoals de winter).

Te veel natuurlijke suikers is niet gezond, maar het eten van te veel bewerkte suikers is ronduit slecht

Onze smaak staat genetisch nog steeds op de ‘oer-stand’, waardoor de hersenen een positief signaal afgeven bij zoet fruit en zoete vruchten, maar helaas ook bij snoep en frisdrank dat goedkoop is en gemakkelijker te verkrijgen. Wij laten ons elk jaar misleiden om meer dan 35 kilo, soms wel 45 kilo, kristal suiker te eten. Het gaat vaak om toegevoegde suikers in bewerkte producten. De mens wordt via de hersenen met de inname van deze fabrieksmatige of bewerkte suikers ten onrechte beloond en misleid. De gegeten bewerkte suikers zijn door hun bewerking ‘lege koolhydraten’ die geen vitamines, mineralen en vezels bevatten. Daarbij komt dat het lichaam deze suikers opslaat in de vorm van lichaamsvet. Als je niet daarnaast voldoende beweegt en water drinkt, zorgen deze suikers voor een snelle veroudering van het lichaam (de huid) en geest. Te veel suikers (in welke vorm dan ook) veroorzaken diabetes, hart- en vaatziekten en vele andere chronische ziekten. Bijna de helft van de Nederlanders laat zich “foppen” door onze hersenen en door de fabrikanten van sappen, frisdranken, snoep, taart, koekjes ketchup, brood etc., die de suikers toevoegen om hun product beter te kunnen verkopen. De moderne mens is dus ‘slachtoffer’ van zijn hersenen, die op de ‘oer-stand’ staan, en de fabrikanten van de moderne tijd.

Zout zit vooral in bewerkte producten van brood tot sauzen en chips

Onze hersenen ‘foppen’ ons ook door (bewerkt) zout in te nemen, dat normaal in de oertijd schaars was, maar toch belangrijke spoorelementen bevatte als jodium. Resultaat: we eten te veel zout, omdat de hersenen een positief signaal afgeven en waardoor wij het ook lekker vinden. Zo’n 85% van de Nederlanders gebruikt dan ook meer zout dan de maximaal aanbevolen hoeveelheid van 6 gram per dag. Overmatig zoutgebruik is ongezond, het verhoogt de bloeddruk en hiermee het risico op hart- en vaatziekten. Daarbij kan het de nieren beschadigen. Over een periode van 10 jaar zouden er naar schatting 150.000 gevallen van chronische nierschade kunnen worden voorkomen, indien men niet te veel zout zou eten. In Nederland veroorzaakt te veel zout (over een periode van 10 jaar) bij 250 mensen voor nierfalen, waarbij dialyse of transplantatie nodig is. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van het RIVM.

Natuurlijk vet kan gezond zijn, maar bewerkt vet daarentegen is ongezond

Vet is belangrijk voor lichaam en 60% van onze hersenen bestaat zelfs uit vet! Indien we vette patat, koeken, bakproducten en dergelijke eten, waar veel vet in zit, krijgen we een beloningsgevoel vanuit de hersenen, wat maakt dat we vaak ook nog meer eten dan nodig. Tenslotte staat ons lichaam op de ‘oer-stand’ en lichaamsvet kan je helpen overleven in perioden van schaarste (winter periode). De hersenen worden opnieuw misleid en wij opnieuw ‘gefopt’ door de hersenen die een positief signaal afgeven. De fabrieksmatige vetten of bewerkte vetten zijn goedkoper dan de (koudgeperste) natuurlijke vetten. De fabrieken produceren voornamelijk deze goedkopere bewerkte vetten, omdat de consument eerder kiest voor een goedkoop product en zo automatisch voor de bewerkte vetten. Indien we daarnaast onvoldoende bewegen, kan dit leiden tot overgewicht, wat diabetes en een te hoog LDL-cholesterol tot gevolg kan hebben.

Welk vetten dan wel?

Vetten dienen als bron van energie en zijn daarnaast ook een bouwstof van onze cellen. Ze zorgen tevens voor een goed immuunsysteem en voor de opname van mineralen en het transport van vitamines. Er bestaan verschillende typen vetten; de  onverzadigde en verzadigde vetten zijn natuurlijke vetten. De transvetten die in bewerkt voedsel zitten zijn ronduit slecht! Onverzadigde vetten zijn vaak gezond, ze komen voor in planten, vis en noten. Verzadigde vetten zijn vaak dierlijke vetten en ze hoeven helemaal niet ongezond te zijn en zitten in vette vis, kaas en eieren, maar moeten wel minimaal en gevarieerd worden gegeten en mensen moeten daarnaast voldoende bewegen. Transvetten zijn industrieel gecreëerde vetten. Deze zijn ronduit schadelijk voor je gezondheid. Ze zitten in mayonaise, margarine, bewerkte zonnebloemolie etc. Het soort vet wat we eten is van invloed op de structuur van de cellen en op de hoeveelheid dendrieten en synapsen en neurotransmitters. Dus: intelligentie, leervermogen en geheugen, aandacht, concentratie en stemming worden voor een belangrijk deel bepaald door vetten.

Een verkeerde verhouding tussen de vetten leidt tot slecht functionerende hersenen en zelfs het afsterven van de hersencellen (dementie).

Omega 3 en 6 zijn belangrijk voor een goede gezondheid, maar moeten in balans zijn:
  • Omega-3-vetzuren: vette vis, algen of zeewier, lijnzaad en walnoot(olie).Omega 3 krijgen we te weinig binnen.
  • Omega-6-vetzuren: Je vindt omega-6 vetzuren in veel plantaardige oliën (zoals zonnebloemolie, sojaolie of maïsolie), in bak- en braadvetten, in margarine en halvarine. Deze vetzuren zitten zelfs in eieren, gevogelte, vlees en vis. Maar te veel omega 6 krijgen we door ongezonde dierlijke vetten als vlees, kaas en bewerkte olie binnen. Omega 6 afkomstig van noten, zaden, plantaardige oliën zoals biologische zonnebloemolie en olijfolie koud geperst, zijn daarentegen wel gezond. Kortom: Omega 6 krijgen we te veel binnen en door minder ‘verkeerde’ vetten te eten komen de omega 3 en 6 gemakkelijker in balans. Meer omega 3 eten kan ook, maar minder 6 waar we veel te veel van binnen krijgen is beter!
Veel geestelijke ziekten angst of depressie kunnen een gevolg zijn door verkeerd voedsel

Dementie is een geestelijke ziekte, die deels ook door verkeerd voedsel of een verkeerde levenswijze kan worden veroorzaakt. De risicofactoren van dementie zijn: lage mentale activiteit (tijdens het leven weinig uitdagingen in werk, hobby’s, sociale activiteiten en opleiding), roken, weinig bewegen, depressie, diabetes, hoge bloeddruk, overgewicht.

Junkfood

Patat, hamburgers en cola zijn net zo goed voedingstoffen, die in de cellen verbranden en energie geven, maar hebben een negatieve invloed op de gezondheid van het lichaam en de hersenen na langere tijd. Hersencellen die beschadigd zijn, komen niet meer terug, maar omdat hersenen uit miljarden hersencellen bestaan, moeten er velen jaren over heen gaan om deze beschadiging of vermindering van de hersenen te bemerken! Normaal nemen andere hersencellen het over en merk je er weinig van. De echte schade ontstaat na langdurige blootstelling aan deze ongezonde voeding, waarbij de schade aan het zenuwstelsel zo groot wordt dat het zowel lichamelijke en psychische symptomen veroorzaakt, waardoor het op den duur geheugenverlies, dementie en zelfs Parkinson teweeg kan brengen.

Glucose, vitaminen, mineralen

De hersenen werken via een complex netwerk van neuronen (zenuwcellen), die met elkaar kunnen communiceren via een soort boodschappersstofjes: de neurotransmitters. Voor een optimaal functionerend brein moeten de cellen goed werken en moeten de boodschappen goed worden overgebracht. Dit kan dus zijn door zuurstof, water maar ook voedingsmiddelen. Indien de voedingsmiddelen gezond zijn, werken de hersenen ook beter en blijven ze gezond vitaal tot de laatste levensjaren. Dit is terug te zien in de ‘Blauwe Zones’ op aarde, waar mensen lichamelijk, maar ook geestelijk, vitaal blijven tot op hoge leeftijd. Kortom; de werking kan verminderd en verbeterd worden en intelligentie en geheugen zijn te beïnvloeden via het voedsel wat we eten!

Westerse landen overvoerd!

Groente en fruit worden in Westerse landen onvoldoende gegeten en er ontstaat hierdoor dan ook een tekort aan belangrijke voedingstoffen voor ons lichaam en hersenen. Zo kan door te veel bewerkt voedsel gemakkelijk een tekort ontstaan aan vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Daarentegen krijgen we voeding die te veel suiker, zout, verkeerde vetten, melkproducten en roodvlees bevat, naast de toch al schadelijke stoffen als bestrijdingsmiddelen, ongezonde E-nummers, nicotine of alcohol etc.

Weetjes over hersenen:

Onze hersenen gebruiken maar liefst zo’n twintig procent van alle calorieën die je eet. Onze hersenen hebben deze voedingstoffen nodig voor de elektrische impulsen in zenuwcellen en vandaar het hoge energieverbruik van de hersenen.

De hersenen maken maar 2% van ons lichaamsgewicht uit, maar verbruiken 20%, ofwel 1/5 van alles wat je eet gaat op aan energie die de hersenen gebruikt om je lichaam en denkvermogen op gang te houden. Zo kan voeding direct invloed hebben op je hersenen. Dat klopt ook wel als je bedenkt dat kinderen hyper worden nadat ze een glas frisdrank drinken of volwassenen zich beter voelen na een kop koffie. Onze hersenen worden direct hierdoor beïnvloed!

Van korte naar lange termijn geheugen

Hersenen verbruiken veel energie, maar vallen na een uurtje leren kort even in minimale leerstand. Je hersenen nemen op zo’n moment nog maar weinig leerstof op, omdat ze de opgeslagen leerstof van het korte termijn geheugen over zetten op de lange termijn geheugen. De “harde schijf!”.

Verbranding van voedingstoffen

Verbranding vindt plaats in elke cel: glucose + zuurstof + water = energie en geeft Co2 als afvalstof af. Ingeademde lucht bevat 21% zuurstof en 0,04% koolstofdioxide en bij uitgeademde lucht 16% O2 en 4,0%.Co2 (verbrandingsproducten).

Zuurstof en voedingstoffen

Zo kan schone lucht of een goed geventileerde ruimte, als goede voeding het functioneren van de hersenen positief beïnvloeden. De (hersen)cellen hebben zuurstof en brandstof nodig om energie te verkrijgen. Voedingstoffen kunnen bij een tekort nog wel uit lichaamsvetten gehaald worden, maar zonder zuurstof is dit funest en we kunnen slechts maar enkele minuten zonder! Belangrijk voor ons lichaam en hersenen is ook dat we voldoende water drinken. Na de verbranding in de cel ontstaan er afvalstoffen en die moeten met het bloed worden afgevoerd. Water helpt het lichaam te zuiveren en is hierdoor net zo belangrijk als zuurstof en gezonde voedingsmiddelen.

Reageer