Groen Nieuws
Image default

Meer testosteron geeft meer zin in sex

Testosteron voor een gespierde look en meer libido

Juiste voeding, weinig stress, voldoende nachtrust en beweging zijn de vier belangrijke factoren om je testosteron op peil te houden. Mannen die dikker of ouder worden (boven de 50 jaar) kunnen te maken krijgen met een verlaagd testosteron gehalte en daarmee ook de gevolgen. Meestal uit het zich in luiheid, dik worden, minder libido, minder spiermassa, depressiviteit en vroegtijdige veroudering. Hanteer de bovenste vier en ga de strijdt aan om je weer fit en levendig te voelen en met een goed uiterlijk.

Testosteron is een hormoon

Testosteron is een hormoon die bij mannen veel zaken aansturen, met name op het gebied van sexualiteit. Het zijn hormonen die voornamelijk geproduceerd worden in de zaadballen. Deze hormonen zijn niks anders dan chemische stoffen die invloed hebben op de seksualiteit, vruchtbaarheid, werking van onze organen en de gemoedstoestand .

Testosteron ook bij meisjes

De eierstokken produceren oestrogenen bij vrouwen, doch testosteron is niet alleen een mannelijke geslachtshormoon. Ook vrouwen maken het hormoon aan in de eierstokken. Bij mannen wordt het geproduceerd in de testikels en bij beiden geslachten wordt het op kleine schaal geproduceerd in de bijnieren. Voor jongens komt de ontwikkeling van het man zijn dus bijna letterlijk uit de testikels. Tijdens de puberteit zorgt het voor haargroei, met name de snor en de baard, een zwaardere stem, voor spieren en natuurlijk het libido. In de pubertijd krijgen jongens zin in sex en zijn daar met hun gedachte een groot deel van de dag daarmee bezig. Ook voor de dames zijn beide hormonen belangrijk voor de gezondheid en voor de behoefte aan sex.

Er is nog een belangrijke hormoon die een rol speelt bij de seksualiteit

Als je verliefd bent zijn vooral de hormonen fenylethylamine (PEA, dopamine, noradrenaline sterk actief. Deze hormonen stimulerende de lust gevoelens en geven je een gevoel dat je stapel verliefd bent en geven een euforisch gevoel, een bijna ‘high’ gevoel. De hersenen of bijnieren maken dit hormoon aan en stimuleren bepaalde gedeeltes van de hersenen en stimuleert de neurotransmitters ( deze zorgen voor signaaloverdracht tussen zenuwcellen in het zenuwstelsel.

De functie van testosteron

Testosteron regelt niet alleen het libido, de kwaliteit en aanmaak van het sperma, de werking van de prostaat of de erectie. Zo regelt testosteron ook de de groei van spieren, ventregulatie/opslag, het bloedsuikergehalte, de bloeddruk, de aanmaak van beenmerg en is ook deels verantwoordelijk voor de stevigheid van het bot (botdichtheid).

Oorzaak van testosterontekort

De testosteron in het bloed daalt al vanaf je 25 ste jaar, al is dit minimaal en zelden waarneembaar. Het daling zet door over de jaren die volgen en boven de 50 jaar zijn er vaak tekenen genoeg dat het testosteron is afgenomen. Meestal uit het zich in dik worden, minder spiermassa, minder zin in sex, minder zaad ontwikkeling en erecties nemen af of zijn minder stevig.

Testosteron gehalte zo lang mogelijk vast proberen te houden

Je kan door een gezonde levenswijze je libido of testosteron gehalte hoog houden. Het zit hem zowel in het voedsel dat je eet, maar ook dat je voldoende beweegt. Stress en slecht slapen verminderen ook je testosteron en moet je zien te voorkomen.

Gezonde voedingsmiddelen

Eet ook minimaal een keer per week peulvruchten en een handje noten per dag. Zink speelt een rol in een actieve en gezonde functie van de voortplantingsorganen en vruchtbaarheid. Zink komt uit eiwitten zoals vlees, eieren, gevogelte, zeevruchten (vooral oesters). Voor vegetariërs zijn bonen, noten, zaden, haver, zilvervliesrijst, tarwekiemen, pompoen, zeewier en doperwten goede bronnen. Andere bronnen van zink zijn haring, champignons, spinazie, asperges, gember en snijbieten. Als laatste zou ik kunnen toevoegen omega 9 (olijfolie) en verzadigde vetten.

Sporten of voldoende beweging

De daling van je testosterongehalte heeft als gevolg dat de spiermassa en spierkracht af neemt. Dik worden, met name een bierbuikje kan een teken zijn van vermindering van testosteron. Door te sporten, fitnessen of te bewegen kan dat dit deels weer worden tegen gegaan. Langdurige sportactiviteiten ( lange afstand rennen of fietsen) vallen niet onder de bevordering van de testosteron. Door de testosteron gehalte hoog te houden, zal ook de veroudering afnemen. Helemaal tegen houden kan je de ouderdom helaas niet, maar als man heb je wel degelijk invloed op je testosterongehalte door te blijven bewegen.

Meer testosteron geeft meer zin in sex, meer sex geeft meer testosteron

Wie regelmatig seks heeft, houdt de zaadballen actief. In de zaadballen wordt testosteron geproduceerd en deze hormonen worden hierdoor bevordert. “Use it or lose it”, is de kreet die hier van toepassing is.

Slaap voldoende

Uit onderzoek blijkt dat goede slapers een hoger testosterongehalte hebben. Zorg dat je kan ontspannen en voor een goede nachtrust.

Verminder stress

Stress kan het gehele lichaam beheersen in negatieve zin. Ontspan, luister muziek, start een hobby, wandel, fiets ‘maak je niet dik’ etc.

Eet niet te veel drop

Zoute drop of zoete drop zijn slecht voor de bloeddruk, maar onderdrukt bij mannen ook het testosteron. Het negatieve effect is al meetbaar als je dagelijks een paar dropjes eet.

Alcohol met maten en rook niet

Testosteron verstoort het proces van de testosteronproductie productie aanzienlijk.

Zonlicht & Zonnestralen

Mensen kunnen in de huid zelf vitamine D aan maken! Vitamine D maakt dat we gezond blijven en heeft een stimulerende rol bij de aanmaak van een geluk stofje serotonine. Dit maakt dat we ons prettiger voelen en gaat depressiviteit tegen.

Zonlicht heeft nog een andere stimulerende werking, namelijk op ons seksleven. Zonnestralen zetten de hypofyse hormoonklier aan en deze zet op zijn beurt de bijnier, testikels of eierstokken weer aan tot meer actie. Het is dus niet verwonderlijk dat mensen meer testosteronspiegel aan maken in de lente en zomer en dus ook seksueel meer actief zijn.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Gezond lichaam en gezond hart gaan vaak samen

Guido Sparreboom

Biologisch zorgt voor kwaliteit van biodiversiteit

Guido Sparreboom

Pesticiden producerende gewassen in de supermarkt

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details