Groen Nieuws
Image default

Oorlog tegen plastic met de Plastic Odyssey

Plastic Odyssey

Het prototype van de nog te bouwen Plastic Odyssey is een catamaran die in Frankrijk ontworpen is door de ingenieur en koopvaardij officier Simon Bernard, een 26 jarige Fransman.

In 2019 moet de originele 25 meter lange catamaran afgebouwd zijn en een jaar later begint deze boot aan zijn reis rond de wereld met een tiental opvarenden. De Plastic Odyssey kan varen op stroom dat op het schip door een ingenieus systeem, waarbij gerecycled plastic afval gaat dienen als brandstof. Het op 15 juni 2018 ontworpen kleine prototype, was in Marseille in september 2018 nog te bewonderen en het was mogelijk hier informatie te krijgen van de bemanning.

De boodschap van het project: ‘Stop met plastic dumpen in zee’

De 25 meter lange catamaran geeft wereldwijd deze  boodschap weer, om aan te geven dat het een grote verkwisting is om plastic in zee te gooien. Het lab aan boord maakt tenslotte energie uit iets dat achteloos weg is gegooid en wat nog gebruikt had kunnen worden om energie van te maken. Sterker nog: plastic afval in zee is een van de meest grote vervuilers van alle de wereldzeeën en vormt een groot gevaar voor mens en dier.

Rond de wereld in 3 jaar

Het schip zal op zijn reis 33 havens aan doen, waar de bemanning de mensen daar leert het afval plastic (dat bijvoorbeeld is aangespoeld op het strand), uit te  sorteren en recyclen. Het plastic dat niet gerecycled kan worden zal gebruikt worden aan boord voor brandstof. Het plastic wordt omgezet in stroom dat weer energie geeft om te kunnen varen naar de volgende haven. Het schip vaart op plastic, maar haalt het niet tijdens zijn reis uit de zee. De bemanning geeft dus ook voorlichting over het belang van recyclen en het gevaar van plastic afval in zee. De brandstof van niet-recyclebaar plastic afval, wordt uitgesorteerd en tijdens de reis omgevormd op het schip in brandstof. Het vermaalde plastic wordt door verhitting omgezet in brandstof dat pyrolysis wordt genoemd. De verkregen brandstof bevoorraadt de generatoren, die vervolgens  elektriciteit opwekken voor de elektromotoren en die om hun beurt weer de schroeven laten ronddraaien. Het schip wordt vooruit gestuwd door twee elektrische motoren die dus geen uitlaatgassen geven. De verbranding via pyrolysis, schijnt ook geheel zonder vervuiling te verlopen. Ons team van Groennieuws.nl is uitgelegd in Marseille dat de Katalysatoren en deeltjesfilters de uitlaatgassen zuiveren, waardoor het een niet vervuilend en een duurzaam project is.

(lees artikel verder onder de foto)

frankrijk

Weetjes:
  • Wist je dat er elk jaar 9 miljoen ton plastic in zee komt!
  • Dat de totale productie van plastic zo’n 8% van de wereldproductie van olie kost, waardoor plastic alleen al een vervuilend product is, zonder de nog vervuilende chemische toevoegingen mee te rekenen die voor het specifieke plastic product nodig zijn. Door de productie van plastic slinken dus de olievoorraden, wat weer zorgt voor opwarming van de aarde.
  • Het drijvend eiland van plastic afval, slechts het topje van de ijsberg is!

Amper 1% van het plastic drijft aan het wateroppervlak. De resterende 99% zinkt of breekt af tot microdeeltjes. Deze minuscule deeltjes zijn onzichtbaar voor het blote oog, kunnen niet ingezameld worden en komen uiteindelijk in de voedselketen terecht. Deze ziekmakende deeltjes hebben gevolgen voor de onderwater wereld, maar ook alles wat leeft van vis of schelpen zoals de mens. De mens vormt immers de top van de voedselketen en de ziekmakende plastic deeltjes komen in ons gehele lichaam terecht.

  • Dat Verenigde Naties voorspellen dat als we zo doorgaan, de oceaan in 2050 meer plastic materiaal dan vis zal bevatten.
  • Dat er elk jaar 1 miljoen vogels, meer dan 100.000 mariene zoogdieren, zeeschildpadden en ontelbare vissen sterven, doordat ze plastic eten of erin vast zitten, verstrikken of verdrinken.
  • Dat sommige plastic chemische stoffen in zee plastics aantrekken, zich vervolgens hechten aan het plastic en dat dan samen met het schadelijk plastic in de zeefauna en -flora kunnen komen.
  • Dat plastic voedsel verpakking  bisphenol-A (BPA) en ftalaat kunnen ‘uitlekken’ naar het voedsel van de mens, als het in de zeefauna terecht is gekomen. Deze chemische stoffen staan bekend als hormoonontregelaars die schadelijk zijn voor o.a. de ontwikkeling van de foetus en kunnen ook een oorzaak zijn van kanker.
  • Dat 80% van het plastic afval wordt opgeslagen op stortplaatsen, waardoor chemische stoffen van het plastic uit kunnen lekken of microdeeltjes van verteerd plastic in het grondwater terecht kunnen komen. Dit vervuilde grondwater komt via de rivieren uit in de zee met alle gevolgen van dien.
  • Wanneer je plastic weggooit, is het nog niet weg.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Zure regen toen en de klimaatveranderingen nu

Guido Sparreboom

Zomer 2018 heeft door klimaatverandering alle records gebroken

Guido Sparreboom

Zijn alle nieuwe auto’s in 2025 elektrisch?

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details