Groen Nieuws
Image default

Strooizout is gevaarlijk voor honden & milieu

Strooizout is gevaarlijk voor honden

Een hoeveelheid van 2 gram per kilo kan al dodelijk zijn. Met name kleine honden, pups hoeven dus maar een beetje pekel van de pootjes te likken of gewoon van straat om doodziek te worden en mogelijk zelfs door zoutvergiftiging te overlijden. Veeg of spoel dus goed de poten van je hond af na het buiten lopen en zorg dat ze geen gepekelde sneeuw kunnen opeten/oplikken.

Bel bij twijfel of de hond teveel zout heeft binnen gekregen direct de dierenarts. Een zoutvergiftiging veroorzaakt een verhoogde hartslag, koorts en uiteindelijk epileptiforme aanvallen waaraan de hond uiteindelijk kan overlijden. De therapie die de dierenarts toepast bestaat uit het laten uitbraken van het zout, bloedbepaling om te bekijken hoeveel zout de hond in zijn bloed heeft en het toedienen van vloeistoffen maar des ondanks is het risico op overlijden groot.

Het laten braken van honden dmv zout kan ook zeer gevaarlijk zijn als de hond niet braakt en al het zout opneemt. Dit wordt dus ook ten stelligste afgeraden!

Slecht voor vervoersmiddelen

Zout kan, op slecht beschermd metaal, het roestproces aanzienlijk versnellen. Een extra wasbeurtje voor auto of fiets is daarom geen slecht idee. Nu de winter eindelijk z’n intrede heeft gedaan in Nederland liggen ook de eerste tonnen strooizout verspreid over het wegdek. En dat is prima tegen de gladheid, maar voor de auto zelf helaas minder goed. Zout houdt immers vocht vast en nestelt zich in de kleinste kieren en randen waar het, zeker als de lak op die plaatsen niet meer in nieuwstaat is, voor behoorlijke schade kan zorgen. Iedereen weet immers dat vocht op onbeschermd metaal roest tot gevolg heeft.

Keer extra door de wasstraat te rijden?

Juist nu is het daarom verstandig de auto een keer extra door de wasstraat te rijden. Niet alleen wordt dan de pekel van de auto afgespoeld, ook kan gekozen worden voor een beschermend laagje hete was, waardoor vuil zich minder snel aan de lak van de auto hecht.Moderne wasstraten zijn zeer milieuvriendelijk: het grootste deel van het gebruikte water wordt gerecycled en het opgevangen vuil, bestaande uit slib, olie en zware metalen, wordt verantwoord afgevoerd. Tip: neem een oude handdoek mee om na het bezoekje aan de wasstraat de portieranden en –rubbers droog te wrijven, dan vriezen ze niet vast!

Ook de fiets kan in deze periode van het jaar wel wat extra aandacht gebruiken. Een goede schoonmaakbeurt kan sowieso geen kwaad, maar ook reiniging en bescherming van ketting, tandwielen en versnellingsdelen is aan te raden.

Slecht voor milieu

Behalve de slechte invloed op de carrosserieën van auto, heeft strooizout ook gevolgen voor de natuur. De ‘zoutnevel’ die ontstaat als auto’s over het zoute, natte wegdek rijden doet de natuur geen goed. Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren daar naald bomen extra gevoelig zijn voor het strooizout nevel.

Ook bomen die ’s winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de nevel die de strooizout wagens veroorzaken of het verkeer doet oplaaien. Als het zout op de knoppen komt, leidt verdorren voordat ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand.

Wonden aan boomschors

De zoutnevel kan ook de schors van twijgen aantasten. Daardoor kunnen ‘wonden’ ontstaan, die weer een ingang zijn voor schimmels. In het voorjaar krijgen de bomen de volgende klap, als ze via hun wortels te zout grondwater opzuigen, waardoor ze niet goed in blad komen. Als het flink gaat hozen in het voorjaar, kan de schade meevallen, omdat de concentratie zout in het bodemwater dan lager wordt.

Strooizout is gevaarlijk voor honden en slecht voor auto en planten

Indirecte gevolgen zijn er ook voor de vegetatie, aldus Natuur en Milieu. Strooizout in grondwater zou de groei van bomen en planten en de ontwikkeling van blad hinderen. In de herfst verliezen bomen daardoor eerder hun blad. Het effect van strooizout op langere termijn is mede afhankelijk van het weer in het voorjaar. Veel regen verdunt het zout snel, wat de schade beperkt.

Als het in het voorjaar weinig regent, verdunt het vele zout zich niet en zal dan in het grondwater de groei van de flora belemmeren. In de herfst zal het blad eerder vallen. In en onder het oppervlaktewater voelen salamanders en kikkers zich niet senang in een zoute habitat.

Er is een zoutsoort dat roest voorkomt

Dit strooisel wordt ook in de landbouw gebruikt als kunstmest. Op wegen is het echter verboden, althans Rijkswaterstaat gebruikt het niet meer. Ureum bevat namelijk veel stikstof. Dat leidt na het wegspoelen in oppervlaktewater tot uitbundige algvorming en dat verstikt weer het overige waterleven. Ureum wordt nog wel gebruikt op vliegvelden, omdat het spul sneller werkt dan gewoon zout. Bovendien corrodeert het niet en tast dus het aluminium van vliegtuigen niet aan. Voorwaarde is dat vliegvelden beschikken over een gesloten waterhuishouding.

Een waar groen alternatief voor strooizout

Dat strooisel – Lotux Defrost genaamd – is, zeggen de makers, zodanig bewerkt zout (calciumchloride) dat het zonder gevaar voor de mens, flora en fauna kan worden gebruikt. Het spul heeft wel 6 keurmerken waaronder ISO 14001 (een hoge milieunorm) en het biologische EKO-logo. Daardoor kan het ook worden toegepast in de voedingsmiddelenindustrie.

Naast alle voordelen kent het een belangrijk nadeel

het is peperduur. Het groene zout kost 3,5 euro per kilo. Dat is tien maal zo veel als ureum en bijna 40 maal zo duur als gewoon strooizout. „Het werkt wel dertig maal sneller dan gewoon zout en het blijft vijf maal zo lang liggen”, verdedigt de woordvoerder. Het zout spaart niet alleen het milieu, het scheelt ook arbeid. En dat is duur in Nederland.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Cruesli en muesli altijd lekker in de ochtend

Guido Sparreboom

Waarom is de zoete aardappel zo gezond?

Wesley van der Linde

Nieren zorgen voor de juiste zuurgraad van het bloed

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details