Groen Nieuws
Image default

Vitamine D versterkt vruchtbaarheid man

Vitamine D versterkt vruchtbaarheid man

en helpt ook tegen depressies en sterke botten en nog veel en veel meer!
Gelukkig gaat voor niks de zon op en maken we vitamine D in ons lichaam aan met hulp van de zonnestralen en zo krijgen we op een zonnige dag gratis vitamine D. Nederlanders komen echter veel zon uren tekort met als gevolg dat veel mensen (ongeveer 1 miljoen) neerslachtig worden en dat kan voor een groot deel voorkomen worden als je de vitamine aanvult met gezonde en juiste voeding.

Vitamine D

wordt voor een groot deel aangemaakt in de huid, onder invloed van zonlicht. Daarnaast zit vitamine D van nature vooral in vette vis en wordt het toegevoegd aan margarine en halvarine en bak- en braadproducten Vitamine D is dé vitamine voor gezonde en sterke botten. Deze vitamine is nodig om calcium op te nemen uit eten en in te bouwen in de botten. Vitamine D is ook belangrijk voor de spieren en speelt bij tal van andere processen in het lichaam een rol.

Sommige mensen hebben meer vitamine D nodig dan anderen, maken minder (snel) vitamine D aan, of hebben niet vaak genoeg zonlicht op hun huid. Zij krijgen het advies om extra vitamine D in te nemen via een supplement. Dat zijn druppels, tabletten of capsules met vitamine D

Gezonde spermakwaliteit door vitamine D

Mannen, opgelet: vitamine D is goed voor de spermakwaliteit en de zaadcellen worden er ook sneller en beweeglijker van. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Kopenhagen. Heb je een kinderwens?

Vitamine D

Wetenschappers van de Universiteit van Kopenhagen hebben het sperma van 300 willekeurig gekozen mannen onderzocht. Gelijktijdig werden de vitamine D-spiegels in het bloed van deze mannen gemeten. Het resultaat was opvallend. Bijna de helft van de volwassen mannen had weinig vitamine D in het lichaam. Bij deze mannen met een tekort aan vitamine D was de beweeglijkheid en snelheid van de zaadcellen minder dan bij mannen met voldoende vitamine D in het lichaam. Ook was het aantal gezonde zaadcellen in mannen met een tekort aan vitamine D veel lager dan in deelnemers met een normale waarde.

De zon in

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Uit UV-B straling wordt via de huid vitamine D aangemaakt in het lichaam. Voldoende buiten komen, minimaal een kwartier per dag, is nodig om vitamine D aan te maken. Zorg er wel voor dat je handen en hoofd onbedekt zijn.

Voeding

Vitamine D komt ook voor in de voeding, maar alleen van dierlijke herkomst. Over het algemeen gaat het maar om vrij weinig vitamine D. Een uitzondering zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Vitamine D tegen

Uit onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen vitamine D en depressieve klachten. In dit onderzoek werden meer dan 80.000 vrouwen van boven de 50 gevolgd. Depressieve klachten kwamen 21% minder vaak voor bij vrouwen die dagelijks meer dan 20 microgram vitamine D binnenkregen dan bij vrouwen die weinig (minder dan 2,5 mcg per dag) vitamine D tot zich namen.

Opzet van het onderzoek

De gegevens van 81.189 deelnemers aan de Women’s Health Initiative (WHI) Observational Study werden geanalyseerd. Deze vrouwen waren allen tussen de 50 en 79 jaar. Door middel van vragenlijsten werd hun voedingspatroon en het gebruik van supplementen achterhaald. Depressieve klachten werden gemeten aan de hand van de ‘Burnam-schaal’.

De groep die meer dan 20 microgram vitamine D per dag binnenkreeg werd vergeleken met de groep die nauwelijks vitamine D innam (minder dan 2,5 microgram). Bij de groep die veel vitamine D binnenkreeg via de voeding was het effect het duidelijkst. Daar kwamen 21% minder depressieve klachten voor.

Eerder onderzoek, uitgevoerd door het VU medisch centrum, liet zien dat bij ouderen met een depressie het vitamine D-gehalte in het bloed veel lager is, dan bij ouderen zonder depressie.

Conclusie

Voor vrouwen na de overgang is vitamine D erg belangrijk voor de botten en de spieren. Uit dit onderzoek komen duidelijke aanwijzingen dat voldoende vitamine D ook zorgt voor minder depressieve klachten bij vrouwen van 50 jaar en ouder.

Bronnen van vitamine D

Een belangrijke bron van vitamine D is zonlicht. Toch is zonlicht alleen niet voldoende om een vitamine D-tekort tegen te gaan. De oudere huid is namelijk minder goed in staat om onder invloed van de zon vitamine D te vormen. Daarom hebben vrouwen boven de 50 jaar een verhoogde behoefte aan vitamine D.

De benodigde extra hoeveelheid vitamine D kan moeilijk uit de voeding worden gehaald. Deze groep van vrouwen boven de 50 jaar wordt dan ook geadviseerd om dagelijkse een supplement met 10 microgram te nemen.

Hogere vitamine D

inname kan de kans op diabetes type 2 met 13% verlagen. Dat blijkt uit een nieuw, groot opgezet onderzoek. Amerikaanse onderzoekers hebben de resultaten vergeleken van 19 studies over vitamine D en diabetes type 2. Hun bevindingen zijn opvallend.

Vitamine D vermindert de kans op het ontwikkelen van diabetes 2
Amerikaanse onderzoekers hebben de resultaten vergeleken van 19 studies over vitamine D en diabetes type 2. Hun bevindingen zijn opvallend. Een inname van meer dan 12,5 microgram (mcg) per dag geeft een 13% verminderde kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, ten opzichte van een inname van minder dan 5 microgram per dag. Gemiddeld krijgen we 2,5-5 mcg per dag binnen met de voeding. Een hogere vitamine D bloedwaarde gaf een nog positiever effect: mensen met de hoogste vitamine D status (>25 ng/ml) hadden 43% minder kans op de ontwikkeling van diabetes type 2 ten opzichte van personen met de laagste vitamine D status (<14 ng/ml).

In totaal zijn er in Nederland zo’n miljoen mensen met diabetes. Negen op de tien mensen met diabetes hebben diabetes type 2. Jaarlijks wordt er in Nederland bij 71.000 mensen diabetes geconstateerd. Naar schatting hebben in 2025 in Nederland 1,3 miljoen mensen de diagnose diabetes.

Kun je van medicatie dik worden?

Guido Sparreboom

Voedsel is niet altijd zo onschuldig of gezond

Guido Sparreboom

België en Nederland gif kampioenen van Europa

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details