Groen Nieuws
Image default

Vlees liefhebbers hebben een grotere kans op erectiestoornissen

De penis als gezondheidsindicator

Gemiddeld krijgt een man in de kracht van zijn leven een aantal keer per dag of nacht een erectie, waarvan er vaak eentje in ochtend. De penis als graadmeter voor je gezondheid…gaat hij omhoog dan is het goed…maar zo niet dan kan dat te wijten zijn aan verkeerd voedsel.

Mannen van boven de 40 met erectiestoornissen hebben 50% meer kans op een hartaanval dan de mannen die daar geen problemen mee hebben. Vaak spelen lichamelijke klachten aan de bloedvaten een grotere rol bij erectiestoornissen dan een oorzaak die bijvoorbeeld te maken heeft met de zenuwbanen (Parkinson, dementie).

Hart- en vaatziekten behoren in Nederland tot de belangrijkste doodsoorzaken, zowel bij mannen als bij vrouwen. Eén op de drie Nederlanders sterft als gevolg van een hart- of vaatziekte. Het ziekte beeld kan verschillende oorzaken hebben, maar is vaak wel te wijten aan een verkeerde levenstijle.

Een erectie stoornis kan een goede indicator zijn om te meten of je problemen hebt met hart- en vaatziektes, meestal veroorzaakt door verkeerd voedsel zoals vlees, suiker, drop of door alcohol, obesitas etc. Te veel (zoete & zoute) drop kan ernstige oogproblemen veroorzaken, omdat in het oog zeer kleine haarvaatjes zitten die door een te hoge bloeddruk beschadigt kunnen raken. De penis in de relatie met het overige voedsel is een beter meetbaar ‘instrument’. De bloedvaatjes die in de penis zitten, waardoor hij op kan zwellen, zijn namelijk kleiner en smaller dan bijvoorbeeld de vaten die het bloed naar het hart brengen (aders). Vaatproblemen zullen zich vanzelfsprekend eerst bij de kleine bloedvaten manifesteren….bij de penis dus! Het is een waarschuwingssignaal wanneer de penis niet meer omhoog komt om dat de vaten mogelijk verstopt zitten.

In enkele gevallen kan een stoornis ook een andere onderliggende oorzaak hebben als bijvoorbeeld medicatie gebruik, hoge leeftijd, hormonen, angst, stress, psychische oorzaken etc., maar daar gaan we met deze blog van Groennieuws.nl niet verder op in. Mocht je regelmatig erectiestoornissen hebben, dan kan het gebeuren dat de huisarts je met deze klachten door zal sturen naar een cardioloog vanwege mogelijke hart- en vaatziekten.

Hallo vleeseters

Natuurlijk zijn voedingsmiddelen waar veel verzadigde vetten, cholesterol en transvetten in zitten zoals in biefstuk, bacon, hotdogs, hamburgers en chicken wings niet goed voor onze gezondheid. Deze kunnen dus voor hart en vaat ziekten zorgen en. De meeste plantaardige vetten zijn gezond, (zoals olijf olie, 1e persing en koud gepetst)  dat geldt niet voor veel dierlijke vetten en bewerkte plantaardige vetten als margarine.

Voor een goede erectie is viagra een mogelijkheid maar beter zijn groenten, fruit, volkoren granen, noten, zaden en peulvruchten en zorg ervoor dat je regelmatig beweegt.

Risicofactoren voor erectiestoornissen

Uit een onderzoek bij mannen blijkt dat rond je twintigste de testosteron hormoonspiegel erg hoog ligt en om deze reden denken mannen op deze leeftijd voortdurend aan seks. Zowel de prikkel vanuit de hersenen, je hormonen en de werking van de penis zijn dus belangrijk. Op een hogere leeftijd loopt de behoefte heel langzaam af, wat natuurlijk hormoon gerelateerd is en voorkomt uit een natuurlijk proces. Wat niet natuurlijk en ook zorgelijk is, is het hebben van erectiestoornissen op een jonge leeftijd ( 18+) tot een jaar of  35 . na je 35 ste levensjaar loopt het gewoon wat af maar bij een gezonde life style kan je als je geluk hebt tot je 80 ste jaar een goed sex leven hebben.

Lees ook: Gezonde lifestyle zorgt voor meer libido en spieren

Erectiestoornissen komen in ieder geval eerder voor bij mannen die een ongezonde levenswijze hebben (roken, alcohol, ongezond voedsel, weinig bewegen), maar het is eerder nog een combinatie van ouder worden en het krijgen van een ziekte (hart- en vaatziekte, diabetes), waardoor de meeste erectie stoornissen veroorzaakt worden.

Ouderdom en een ziekte geeft de grootste kans op erectiestoornissen

Atherosclerose komt door LDL-cholesterol, waardoor de bloedvaten door ‘plak’ vernauwen. Ook bij mensen die Diabetes Mellitus zijn erectiestoornissen groot of door een goedaardige prostaatvergroting. Uit onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat 30 procent van de mannen van boven de 45 jaar een erectiestoornis heeft. Bij mannen van 60 jaar is dat al 40 procent en bij mannen van 70 jaar is dat bijna 50 procent. Kortom het risico op erectiestoornissen neemt duidelijk toe naarmate je ouder wordt en een verkeerde levensstijl hebt. Vooral verkeerd voedsel en weinig bewegen kunnen grote negatieve effecten hebben. Daarnaast hebben vaak mensen met obesitas of mensen met diabetes, verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekte en ook oudere mannen eerder een verhoogd risico op erectiestoornissen.

Bloedvatafwijkingen kunnen zorgen voor erectiestoornissen

Gedurende het leven zetten cholesterol en andere vetten zich af op de binnenwanden van de bloedvaten. Hierdoor beschadigen de bloedvaten en kunnen zij minder goed functioneren. Het bloedvat kan minder goed samentrekken, ontspannen of raakt verstopt.

Cholesterol: HDL en LDL worden (in deze volgorde) goede en slechte cholesterol genoemd, maar beiden zijn wel belangrijk. Ze hebben beiden een andere functie in het lichaam. LDL vervoert cholesterol van de lever door het lichaam, HDL is een soort stofzuiger en brengt overtollig cholesterol weer terug naar de lever om te worden afgebroken. Zolang beiden in evenwicht zijn, is de kans op hart- en vaatziekten klein. Van het cholesterol in het bloed is gemiddeld 90 procent afkomstig van de lever en maar 10 procent direct uit de voeding. Omdat maar 10% LDL-cholesterol in het bloed via de voeding binnenkomt, zou je zeggen dat vet geen of nauwelijks gevolgen voor het LDL-cholesterol in het bloed. Klopt, maar vetten komen via de darm eerst in het bloed voordat ze in de lever komen en zo kunnen deze vetten ook in de aders en cellen van het lichaam komen en schade toebrengen. Als het gaat om gezonde vetten, dan worden die verbrand en dienen ze als brandstof voor het lichaam. Maar te veel ongezonde bewerkte vetten of dierlijke vetten kunnen het gezonde proces in het lichaam ernstig verstoren. Het lichaam zit in de ‘oer stand’ en is aangepast aan natuurlijke voeding uit de oertijd. Dus eet geen verkeerde vetten als chips, koekjes, kortom bewerkte producten met veel bewerkte vetten, bewerkte zonnebloemolie en producten die daar in gebakken zijn, roodvlees of te veel (mager)vlees etc. Cholesterol rijke voeding als een ei of vette vis op zijn tijd kan geen kwaad voor een te hoog cholesterol, (zit zo’n beetje ingebakken in het ‘oer dieet’) maar geeft wel een hogere testosteron.

Voeding en beweging

Ongezonde voeding en te weinig bewegen zijn risicofactoren die met elkaar verbonden zijn. Ongezonde voeding zoals bewerkt voedsel of verkeerde vetten zijn op zichzelf al een risicofactor, maar in combinatie met te weinig beweging verdriedubbelt het risico op een hartziekte. Beweging is dan ook de meest effectieve manieren om leefstijl gerelateerde ziektes te voorkomen, maar helpt ook je testosteron te verhogen. Testosteron zorgt ook voor de afbraak van vetten, een platte buik, spiermassa en een gezond libido.

Testosteron verhogen
  1. Door te bewegen kan het testosteron worden verhoogd. Dit neemt vooral toe bij krachtsporten als gewichtheffen, maar in mindere mate bij langdurige inspanning. Verder geven alle vormen van inspanning een verhoging van het testosteron, zoals (een halfuur) wandelen, fietsen, hardlopen etc.
  2. Zonlicht heeft een stimulerende uitwerking op de hypofyse, een hormoonkliertje in de hersenen dat op zijn beurt de testikels aanzet tot meer actie. Normaal zou 25-hydroxy-vitamine D in het bloed elke dag voldoende zijn. Dit is echter al te bereiken door de huid een half uur aan zonlicht open te stellen, maar ook door gezonde voeding.
  3. Indirecte verlaging van testosteron: stress, slaap te kort, te veel alcohol, roken!
  4. Geen drop meer omdat de stof die drop zijn typische smaak geeft, glychyrhizinezuur, niet alleen rampzalig voor je bloeddruk, maar volgens Italiaans onderzoek ook een nadelige werking heeft op de testosteronspiegel. Drop geeft daarbij kans op een hoge bloeddruk!
  5. Minder suiker (drankjes). Canadese wetenschappers hebben uitgevogeld dat een voedingspatroon met veel suiker je testosteronspiegels kan laten dalen, omdat suiker een domino-effect heeft. Je krijgt meer triglyceriden in je bloed en minder van het hormoon SHBG, dat met testosteron samenwerkt.
  6. Goede voeding is zoals altijd een belangrijke voorwaarde om gezond te blijven. Sommige stoffen uit voeding kun je als man extra goed gebruiken, zoals dindolymethane (DIM). Dat is een plantaardige stof die indirect leidt tot een hogere testosteronactiviteit. DIM zit vooral in kruisbloemige groenten zoals bloemkool, broccoli en spruiten.
Stoere mannen zijn vegetariërs

Als (jonge) man is het makkelijk om niet na te denken of stil te staan bij het effect van ongezonde voeding op je hart- en bloedvaten, maar het feit blijft dat het verstijven van je aderen zorgt voor het verslappen van je penis. Je huidige cholesterolniveaus voorspellen een hoop over je seksuele prestaties in de toekomst!

Het is je eigen keus om ervoor te kiezen om gewoon door te gaan met vlees en bewerkte suikers, vetten etc. en Viagra te nemen als je last krijgt van erectiestoornissen, maar dan moet je je ook afvragen hoe je seksleven eruit gaat zien na een hartaanval of beroerte.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

De heilzame krachten van de Lindeboom

Guido Sparreboom

Kant en klare maaltijd, gezond of niet?

Guido Sparreboom

Vitamine B8 voor mooi haar

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details