Groen Nieuws
Image default

Voeding voor 60 procent de oorzaak van ADHD

Voeding voor 60 procent de oorzaak van ADHD

Uitonderzoek is gebleken dat voeding bij maar liefst 60% van de kinderen een belangrijke oorzaak kan zijn van ADHD. Meerdere wetenschappelijke teams hebben dit, onafhankelijk van elkaar en in binnen- en buitenland, aangetoond

Vooral behandeld met medicatie

ADHD wordt op dit moment vooral behandeld met medicatie. Deze medicijnen zijn bij 75% van de kinderen effectief, maar werken slechts tijdelijk. Zo gauw het medicijn is uitgewerkt, keren de klachten weer terug. Het is tot op heden niet gebruikelijk om bij kinderen met ADHD standaard onderzoek uit te voeren naar de oorzaak van ADHD; de standaardtherapie richt zich vooral op symptoombestrijding.

In Nederland wordt de relatie tussen voeding en ADHD

In de praktijk onderzocht in de Pelsser RED Centra. De artsen en wetenschappers die hier werken hebben zich in dit onderwerp gespecialiseerd en onderzoeken met behulp van het Pelsser-Voeding en Gedrag-onderzoek (PVG-onderzoek) of ADHD bij kinderen veroorzaakt wordt door voeding. Het PVG-onderzoek is erkend als bewezen effectieve interventie bij kinderen met ADHD en is opgenomen in de databank van het Nederlands Jeugdinstituut.

Invloed voeding ADHD

Dit alles is dus al langer bekend en er is zeker meer onderzoek op het gebied van voeding en ADHD.

Uit onderzoek in 2010, dat vijfendertig jaar onderzoek op dit vlak naast elkaar legt, blijkt dat steeds duidelijker wordt dat testpersonen aanzienlijke verbeteringen van de symptomen ervaren bij een ‘AFC-free diet’ (artificial food colors), kortom een voedingspatroon zonder kunstmatige kleurstoffen. Het is niet de oorzaak van ADHD, maar kan symptomen wel voorkomen en verbeteren aldus de onderzoekers. 65% tot 89% van de kinderen waarbij ADHD wordt vermoed reageerden al sterk op 100 mg AFC’s. En dit onderzoek haalde ook twee grote onderzoeken aan waaruit bleek dat kunstmatige kleurstoffen zowel voor kinderen met als kinderen zonder ADHD voor gedragsveranderingen zorgde. Ook noemden ze onderzoeken waaruit bleek dat veel kinderen naast de gevoeligheid voor kunstmatige kleurstoffen ook gevoelig zijn voor voedingsmiddelen als melk, chocolade, soja, eieren, tarwe of maïs. En soms ook voor druiven, tomaten en sinaasappels. Volgens andere onderzoeken komt gevoeligheid voor een combinatie van verschillende voedingsmiddelen vaker voor dan gevoeligheid voor één voedingsmiddel of alleen kleurstoffen bij ADHD. De onderzoekers adviseren ook om een eliminatiedieet te volgen om te kijken welke voedingsstoffen symptomen verergeren.

Een onderzoek in 2011

keek naar de invloed van het ‘Westerse voedingspatroon’, met veel vetten en veel kunstmatige toevoegingen, ten opzichte van een gezond en puur voedingspatroon op ADHD onder 1799 adolescenten. Uit dit onderzoek bleek dat een Westers voedingspatroon mogelijk een directe link heeft met ADHD.

Andere voedingsmiddelen

Naast kleurstoffen en kunstmatige toevoegingen, die door onderzoeken het meest in verband worden gebracht met ADHD zijn zuivelproducten, tarwe (gluten) en suiker.

Invloed van tekorten op ADHD

Verschillende onderzoeken zoals in 2009 en 1990 keken ook naar de invloed van een tekort aan het mineraal zink op ADHD. Zink is betrokken bij allerlei lichamelijke processen zoals celgroei, celdeling en stofwisseling. Volgens de pathofysiologie is dopamine een van de belangrijkste factoren bij ADHD. Het hormoon melatonine speelt een belangrijke rol bij de regulatie van dopamine en zink is noodzakelijk voor de aanmaak van melatonine. Hierdoor kan, aldus dit onderzoek, worden aangenomen dat voldoende zink een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van symptomen van ADHD. Daarbij zou de medicatie voor ADHD een negatieve invloed kunnen hebben op de hoeveelheid zink in het lichaam, evenals bepaalde kunstmatige toevoegingen in fabrieksmatige voedingsmiddelen. Zink zit veel in vis, peulvruchten en schaal- en schelpdieren zoals oesters en mosselen. De B vitamines zijn ook belangrijk voor de aanmaak van o.a. dopamine. B vitamines helpen ook om beter te concentreren en bij een goede nachtrust. Een tekort aan vitamine B12 wordt ook in verband gebracht met hyperactief of angstig gedrag bij kinderen.

Magnesium

Verder is een tekort aan magnesium ook in verband gebracht met ADHD.
Magnesium wordt ook wel het ‘anti-stress mineraal’ genoemd, omdat elk orgaan in ons lichaam (en met name het hart, de spieren en de nieren) dit mineraal nodig heeft. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld tegenwoordig een tekort aan magnesium heeft, waarvan een groot deel dit helemaal zelf niet weet. Magnesium is te vinden in voeding, maar door de verarming van de bodem door landbouw en kunstmest is het gehalte aan magnesium niet meer zo hoog als vroeger, er wordt veel magnesium uit onze bodem onttrokken. Bovendien krijgen we niet meer zoveel binnen door de bewerking van onze voedingsmiddelen. Frisdrank, medicijnen, suiker en chemicaliën in ons milieu zorgen voor een verhoogde magnesiumbehoefte en versnelde uitscheiding van het mineraal. Als een van de symptomen van een tekort aan magnesium wordt ADHD genoemd en een groot deel van de kinderen met ADHD zou een magnesiumtekort hebben. Magnesium zit veel in kelpnoodles, amandelen, noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, avocado, gedroogde vijgen, makreel en groene groenen. Verder zit het in superfoods als rauwe cacao, spirulina, chlorella en hennepzaad.

ADHD zijn Omega-3 vetzuren

Een tekort dat ook veel voorkomt bij ADHD zijn Omega-3 vetzuren. Deze helpen om de hersenen optimaal te laten functioneren. Uit onderzoek in 1996 onder jonge jongens bleek dat kinderen met tekorten omega 3 vaker gedragsproblemen en leerproblemen hadden. Je vindt omega 3 in (vette) vis, zaden en noten.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Steenmarter en Boommarter

Guido Sparreboom

Bananen geven je een flinke energieboost

Guido Sparreboom

Varkensproducten besmet met Hepatitis E virus

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details