Groen Nieuws
Image default

Zijn alle nieuwe auto’s in 2025 elektrisch?

Elektrische auto’s in 2025 goedkoper dan benzine auto’s

Iedereen weet het wel, elektrisch rijden is beter voor het milieu doordat er geen CO2 uitgestoten wordt door de auto en er dus minder opwarming van de aarde wordt veroorzaakt. Gelukkig wordt het elektrische auto rijden steeds goedkoper en in minder dan tien jaar is het kopen van een elektrische auto goedkoper dan een vergelijkbaar model dat rijdt op gas, benzine of diesel. Een elektrische auto kost rond de 20 mille, maar voor hetzelfde geld rijd je nu nog een aanzienlijk grotere brandstofwagen. Dit terwijl elektrische auto’s ook nog eens worden gesubsidieerd door overheid.

Verkoop nog minimaal

Wereldwijd zijn er tot nu toe 1,3 miljoen elektrische auto’s verkocht en dat komt overeen met nog maar 1 procent van alle verkochte auto’s. Dat gaat echter heel snel veranderen, omdat elektrische auto’s steeds goedkoper worden en opladen steeds gemakkelijker wordt. Niet alleen het aantal elektrische auto’s neemt toe, ook het aantal merken en types wordt groter en autofabrikanten doen steeds grotere investeringen om de concurrentie voor te blijven.

Goedkopere accu

Dat de aanschaf van een elektrische auto steeds goedkoper wordt is mede te danken aan de accu die de laatste 7 jaar sterk in prijs is gezakt en in prijs blijft zakken. In 2010 kostte een lithium-cel voor één kilowattuur nog 1.000 dollar, maar in 2017 is dat nog maar 225 dollar. Deze lijn zet zich nog steeds verder door, waardoor in 2020 deze nog maar 100 dollar zal kosten per kilowattuur.

Het voordeel van elektrisch rijden

Een groot voordeel van elektrische auto’s is dat stroom veel goedkoper is dan benzine of diesel en ook het onderhoud een stuk goedkoper is.

Maar er zijn meer voordelen

De auto’s zijn beter voor het milieu, betalen geen wegenbelasting en BPM (belasting bij aanschaf van een nieuwe auto, motor of bestelauto) en het is mogelijk subsidie op oplaadpalen aan te vragen bij de gemeente.

De productie van olie zal sterk afnemen

De opmars van elektrische auto’s zal nog drastischer uitpakken voor de olieproducerende landen en olie-industrie. Vooral als de prijs van ruwe olie weer duurder wordt zal dit alleen maar een stimulans geven om over te schakelen naar elektrische auto’s. Verwacht wordt dat ook dat over tien jaar de olieproductie sterk terug gaan lopen, doordat men massaal overschakelt op elektrisch rijden.

Vooral diesel auto’s nemen af

Rond 2025 zal In Europa, waar diesel traditioneel sterk staat, de verkoop terug lopen van 50 naar 10 procent. Dieselmotoren stoten een vijfde minder CO2 uit dan gelijkaardige benzinemotoren, maar hebben meer fijn stof uitstoot en stoten meer stikstofoxiden uit. Veel steden leggen daarom nu al strengere regels op of weren diesels uit het centrum om luchtvervuiling tegen te gaan. Ook de fiscale kloof tussen diesel en benzine wordt in steeds meer landen kleiner, waardoor het rijden van een relatief duurdere dieselwagens bij aankoop onaantrekkelijk wordt. Het zullen enkel nog de vrachtauto’s zijn die het langst op zowel diesel als brandstof blijven rijden.

Lees ook: Politie kiest bewust voor vervuilende dieselauto’s

De Nederlandse overheid stimuleert het gebruik van verbrandingsmotoren die een lagere CO2 uitstoot geven met belastingvoordelen. De Internationale afspraken om de schadelijke uitstoot te beperken (zie ook andere blogs van Groen Nieuws helpen om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren en zo de CO2 terug te dringen. Natuurlijk moeten daarnaast ook nog andere vervuilers en klimaatverstoorders aangepakt worden zoals de lucht vervuilende industrie, veestapel en bijvoorbeeld grote containerschepen.

Fossiele brandstoffen raken op

Wanneer men overgaat op elektrisch rijden zal er een sterke vermindering zijn van het verbruik van fossiele brandstoffen. Aardolie is ook nodig voor producten als plastic of verf, maar de vervuiling zal sterk afnemen. Het begint al bij de bron, ofwel bij het boren naar olie (bijv. in de Golf van Mexico), tot het affakkelen, kraken in de aardolieraffinaderijen, vervoer over de weg etc. Denk daarnaast aan de afname van fijnstof, maar ook aan minder geluidshinder, waardoor mensen minder stress ervaren, beter slapen en meer kwaliteit van leven ervaren.

Schone energie

Windmolens, zonnepanelen en waterkrachtcentrales worden steeds belangrijker om energie op te wekken voor elektrische auto’s. Steeds meer mensen zullen dan ook overgaan op het zelf opwekken van hun stroom door bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen op het dak van hun huis. Hierdoor worden de kosten om elektrisch te rijden nog goedkoper.

Nadelen van elektrisch rijden

Het grootste nadeel van elektrisch rijden is de beperkte afstand die je met een volle accu kan rijden. Dit ligt momenteel rond de 150 a 200 km. Hierna moet je naar de laadpaal en kan je vier uur wachten tot je je reis kan hervatten. Ook bij een snel lader duurt het nog een kwartier tot een half uur voordat de accu weer tot 80 procent bijgevuld is. De duurdere auto’s kunnen gemakkelijk het dubbel aantal km halen; 400 tot 500 km. Gelukkig worden deze duurdere accu’ s ook steeds meer toegepast in de goedkopere klasse en zijn ook steeds betaalbaarder. Natuurlijk is de elektrische auto nu al uitermate geschikt voor woon-werkverkeer en aangezien de auto’s in de toekomst zullen beschikken over betere accu’s en meer snel opladers, zullen er ook geen problemen meer ontstaan bij langere afstanden.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Zure regen toen en de klimaatveranderingen nu

Guido Sparreboom

Zomer 2018 heeft door klimaatverandering alle records gebroken

Guido Sparreboom

Zeilers voor duurzaamheid naar Sydney

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details