Groen Nieuws
Image default

Darmflora is voor 75% verantwoordelijk voor onze weerstand

De darmflora bepaald voor een groot deel je gezondheid, aan welk voedsel je de voorkeur geeft, maar ook of je snel moe bent of ziek. Hierover is al in andere blogs geschreven, maar omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, brengen we het opnieuw in een beknopte versie onder de aandacht, samen met het probleem van een lekkende darm.

Wat is darmflora

Met darmflora wordt het geheel van micro-organismen bedoeld dat zich in het maag-darmstelsel bevindt. De darmflora bestaat uit miljarden micro-organismen die alleen met het oog te zien zijn als ze op een kluit zitten en bij elkaar wegen ze zo’n 1,5 -2 kg. De goede bacteriën in onze darmflora zijn voor 75% verantwoordelijk voor onze weerstand en zorgen dat het lichaam de juiste voedingstoffen binnen krijgen. Zonder deze bacteriën zouden wij niet kunnen leven en deze bacteriën of darmflora niet zonder ons. Ze leven van het voedsel dat je eet en geven dit verteerd af aan de darmwand, die het opneemt en afgeeft aan het bloed. Hierdoor leven we in symbiose met de goede bacteriën…….wij doen iets voor hun en zij iets voor ons. Naast de goede bacteriën, zijn er ook profiteurs zoals bacteriën die niks terug doen, schimmels en zelfs virussen. Zij hebben alleen een negatieve invloed op onze gezondheid. Ze nemen in aantal toe bij ongezonde bewerkte producten die fabrieksmatig gemaakt zijn zoals kristalsuiker maar ook voedingsproducten die geen vezels bevatten zoals witbrood, witte rijst, witte pasta etc.

Onze darmbacteriën bepalen voor ongeveer 75% onze weerstand

Overal op de darmwand zitten dus enorme hoeveelheid bacteriën, die een zeer belangrijke functie hebben ten aanzien van ons voedsel, weerstand en zo ook onze gezondheid. Ze helpen ons in de eerste plaats bij vertering van het voedsel, zodat het opgenomen kan worden door de darm en afgegeven aan het bloed. Ze kunnen ook belangrijke vitamines aanmaken en ondersteunen het immuunsysteem. Zo’n 75% van je immuunsysteem is zelfs afhankelijk van deze darmbacteriën, die een natuurlijke barrière vormen in je darmwand tegen indringers.

De goede darmflora is afhankelijk van wat we eten en drinken

Vaak ziek, vermoeid of dunne ontlasting? Het zou zomaar te maken kunnen hebben met je darmflora! Maar ook met wat je eet of drinkt. Alles wat je eet of drinkt passeert namelijk ons darmstelsel en daar krijgen de bacteriën het genuttigde voedsel te verwerken. Op de darmwand zitten goede of nuttige bacteriën, die het voedsel omzetten en afgeven aan de darmwand en het bloed. Maar er zijn ook bacteriën die dat niet doen en het voedsel op een verkeerde manier omzetten, of zelfs helemaal niet zodat het ongebruikt de riolering in gaat. Goede bacteriën kunnen in aantal afnemen door ongezond eten en de ‘slechte’ bacteriën nemen dan de plek in op de darmwand van de goede bacteriën waardoor de weerstand minder wordt en ook vanzelf de gezondheid.

Je bepaald zelf voor een deel hoe je darmflora eruit ziet

Als je verkeerde voedsel producten eet of drinkt, met bijvoorbeeld geraffineerde suikers, dan geef je de verkeerde darmbacteriën of schimmels, voedsel. Deze bacteriën kunnen zich dan gaan uitbreiden, omdat ze letterlijk gevoed worden en de goede bacteriën niet of minder. De goede bacteriën verliezen dan terrein op de darmwand en worden in aantal minder. Nadat je twee of meer dagen gezond voedsel bent gaan eten krijgen de goede bacteriën weer de overhand, geven je meer weerstand en krijg je weer voldoende gezonde voeding stoffen binnen in het lichaam zodat je zelf weer beter en gezonder gaat voelen.

Wat is een lekkende darm?

Zolang de darmwand en de darmflora goed functioneren, komen er geen schadelijke stoffen en bacteriën in het bloed. Bij een goed functionerende darm worden de schadelijke stoffen en bacteriën onschadelijk gemaakt door de goede bacteriën of gewoon niet opgenomen door de darm. Normaal worden namelijk de goede voedingstoffen door zeer kleine openingen in de darmwand opgenomen ;de tight junctions genaamd. Deze laten goede voedingsstoffen door, maar blokkeren de doorgang van schadelijke stoffen. Wanneer de tight junctions zwak worden door ongezond voedsel of ontstekingen, worden deze kleine openingen losser en kunnen schadelijke stoffen door de darmwand dringen en in je bloedbaan terecht komen. Ook bij ontstekingen door weerstandsverlies kunnen er echte kleine gaatjes in de darmwand ontstaan. De lekkende darm kan gelukkig ook weer genezen, maar dan moet je wel gezonde voedingstoffen eten of zelfs diëten om weer een gezonde darm flora te krijgen. Een lekkende darm wordt voor een groot deel veroorzaakt door een afname van goede bacteriën en dus tevens door weerstand verlies. Goede darmbacteriën nemen af bij een disbalans in de hormonen, koolhydraat rijk voedsel, veel suikerrijk voedsel of bewerkt voedsel. Maar ook door antibiotica, chemische stoffen als bestrijdingsmiddelen of chemische medicijnen en alcohol, nemen de goede bacteriën af en krijgen de slechte bacteriën de overhand.

Indien de darmwand lekt, kunnen er schadelijke stoffen en ziek makende bacteriën in de bloedstroom komen, waardoor ze in het gehele lichaam terecht komen. Zo kunnen er ontstekingen ontstaan aan organen en mogelijk een reactie van het immuunsysteem uitlokken. Ook menen deskundigen dat een lekkende darm nog meer chronische ziekten kan veroorzaken zoals : ziekte van Crohn, diabetes, astma, psoriasis, depressie, blaasinfecties, reumatische artritis, multiple sclerose, chronisch vermoeidheidssyndroom.

Geraffineerde producten zijn ongezond

Geraffineerde suikers zitten in de meeste bewerkte voedsel producten en zijn ongezond en zorgen ervoor dat de slechte bacteriën zoals de Clastridium en Candida, gevoed worden en de overhand krijgen. Ze geven vooral darmklachten die kunnen variëren van opgeblazen gevoel tot wisselende ontlasting en winderigheid. Heb je hier geen last van dan zou je wel beperkt chocolade en gezoet voedsel kunnen eten, al blijft geraffineerde suiker ongezond. Indien je wel problemen hebt met je darmen, dan is het zaak om zo gezond mogelijk te eten en zo min mogelijk suiker en koolhydraten. Als je na een paar dagen nog geen verschil merkt dan zou je beter de dokter kunnen raadplegen. Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben zoals stress of een lekkende darm.

Wat is goed voor een gezonde darmflora

Vezels, water, groente en enkele stuks fruit. Kortom veel verse groente en daarnaast bruinbrood, volkoren pasta of zilvervliesrijst zijn gezonde producten en geven een goede darmflora. Verder, eet afwisselend, regelmatig en zorg dat je voldoende je eten kauwt, waardoor er voldoende speeksel met enzymen aan het voedsel worden toegevoegd en het voedsel klein genoeg is om door de darmflora te worden omgezet in opneembare voedingstoffen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Sabel Blanco

Zwavel in je eten kan je ziek maken

Guido Sparreboom

Zware metalen zijn gevaarlijk voor mens en dier

Guido Sparreboom

Zout is nummer 1 wereldwijd doodsoorzaak

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details