Groen Nieuws
Image default

Winkels sluiten hun deuren voor een beter milieu

Winkels sluiten hun deuren voor een beter milieu: veel winkels willen hun klanten geen belemmering geven om binnen te lopen om hun koopwaar te bewonderen. Hiervoor laten ze in de zomer met de airco aan en in de winter met de verwarming aan de deuren wagen wijd open staan. Doordat airco’s en kachels veel energie verbruiken en vaak ook nog een fossiele energie verbruiken, geeft dit een grote verspilling van kostbare energie. Wie betaald de energie, precies de consument zelf, maar ook de slachtoffers van de klimaatopwarming betalen de rekening omdat er met open deuren meer C02 wordt uitgestoten.

Wat als elke winkel de deuren dicht houdt?

Het is voor de consument geen probleem als ze door draaideuren moeten, of deuren die van glas zijn en gemakkelijk uitnodigen om naar binnen te gaan. Maar het is meer dat alle winkels het zelfde moeten gaan doen en duren dicht houden, om de concurrentie positie van alle winkels gelijk te stellen. Natuurlijk loop je bij een open deur gemakkelijker naar binnen, maar als elke winkel zijn deuren dicht zou houden, dan wennen mensen eraan om toch met het zelfde gemak naar binnen te gaan.

Iedereen moet meehelpen om energie te besparen, voor een beter klimaat!

Winkel en warenhuizen kunnen veel geld besparen op energiekosten wanneer ze hun deuren dichthouden. Wanneer je bewust shopt op duurzame spullen koop zoals: kleding van duurzaam katoen, spullen uit Europa, kringloop winkels, eco-winkels etc. dan is het ook fijn om te weten dat de winkels ook duurzaam bezig zijn met o.a spaarlampen, goede isolatie en de deuren dicht houden om energie te besparen.

Er gaat niks boven gezellig winkelen

Online shoppen is populair, maar ook slecht voor het milieu. Busjes die bestellingen leveren verbruiken voor een pakje veel meer energie, dan de gemiddelde consument die meerder producten tegelijk koop. Daarbij rijden de busjes vaak voor niks heen en weer, omdat de afgeleverde bestellingen niet pasten of toch niet bevielen. Vooral met mode artikelen wordt ongeveer 60 procent weer teruggestuurd. Vrouwen bestellen soms wel meerdere jurkjes in vijf maten en drie kleuren en dan maar kijken wat het beste staat. De rest wordt kosteloos weer opgehaald of geroutineerd. Ondernemers vragen nog steeds geen geld voor retourkosten, om de concurrentie positie van het gemak van online shoppen te behouden. Maar online shoppen kost dus veel energie en het blijft gezelliger om zelf uit winkelen te gaan.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Wat gebeurt er met ons gerecycled plastic

Guido Sparreboom

Oostenrijk verbiedt als eerste land in Europa landbouw bestrijdingsmiddel Glysofaat

Guido Sparreboom

Te veel stikstof dood vooral planten en insecten

Guido Sparreboom

We gebruiken functionele en analytische cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Gaat u hiermee akkoord? Ja, ik ga akkoord Details