Gezondheid

Zeewier voorkomt chronische ziekten

zeewier

In de Blue Zone van Japan op het eiland Okinawa, bereiken de eilandbewoners hoge leeftijden tot wel over de honderd jaar.
Wereldwijd worden mensen steeds ouder, maar niet in alle gezondheid. Er zijn veel ouderen met  chronische ziekten, waar de mensen op Okinawa in Japan weinig of nooit last van hebben. De meeste eilandbewoners zijn ook vitaal en kunnen tot hun 80 ste levensjaar nog gewoon doorwerken en op hun honderdste levensjaar soms nog een boom in klimmen.

Wat veroorzaakt chronische ziekten

In Nederland zijn meer dan 5 miljoen mensen chronisch ziek en dat is 1/3 van de bevolking.
Het percentage mensen met één of meer chronische ziekten neemt echter toe met de leeftijd. Ruim 90% van de mensen van 75 jaar en ouder heeft ten minste één chronische ziekte, maar ook onder personen jonger dan 40 jaar heeft al zo’n  35% hiermee te maken. Sommige chronische ziektes zijn levensbedreigend, maar dat is lang niet altijd het geval. Sommige chronische ziekten geven enkel in bepaalde periodes klachten zoals astma, psychisch problemen, gewrichtspijnen etc. Op nummer 1 van de chronische ziekten staat nek- en rugklachten, wat de belangrijkste aandoening vormt waaraan Nederlanders langdurig aan lijden. Bij de huisarts zijn bijna 700.000 mensen bekend met chronische nek- en rugpijn.

Waarom hebben wij chronische ziekten

Al meerder malen is bewezen dat wanneer een paar eilandbewoners van Okinawa gaan emigreren naar bijvoorbeeld Amerika, ze ook te maken krijgen met chronische ziekten en het is dus niet genetisch bepaald. Maar waar schuilt in Europa en de Westers landen dan toch het gevaar dat er veel mensen chronisch ziek worden of dement worden of zelfs Parkinson krijgen.

Leef je leven, leef gezond

Duidelijk is dat voeding wel de meest belangrijke factor is. Neem bijvoorbeeld het voedsel van  onze supermarkten waarbij voor 80% de producten bewerkt zijn, ofwel zo goedkoop mogelijk geproduceerd, om zo’n hoog mogelijke winst te maken. Er zitten veel kleur, geur en smaakstoffen in, houdbaarheid middelen, allerlei ongezonde E-nummers en natuurlijk veel suiker, zout en verkeerd vet. ‘ Je bent wat je eet’ en zou je bijvoorbeeld zoals Morgan Spurlock een maand lang alleen bij McDonalds eten, dan heb je ook kans om twaalf kilo aan te komen en ziek te worden. Toch is de Mac een van de bekendste fastfood restaurants in de wereld en ookal ga je er niet direct dood aan, mogelijk krijg je wel ‘als vaste klant’ over een langere periode chronische gezondheid klachten. Dit kan ook gelden voor mensen die teveel vlees en bewerkte voedsel producten eten of teveel, zuivel producten. Te veel is tenslotte nooit goed!

Hoe kunnen we gezond leven

Maar hoe kunnen wij Europeanen dan een vergelijkbaar leven hebben als iemand die op een eiland leeft? Wel we hebben in Nederland meer mogelijkheden dan je denkt, maar je moet er wel wat voor doen. We kunnen bewegen (minimaal een half uur actief bewegen per dag) we kunnen biologische versproducten kopen, van je stress af komen door van de natuur te genieten een aantal keer per week, buiten zijn en zo wat zonnestralen op je huid krijgen en letten op wat je eet zodat je niet te dik wordt en consumeer zo weinig mogelijk vlees en melkproducten. Daarnaast kan je ook eens verdiepen in bijvoorbeeld voedsel dat in andere landen aangeschreven staat als zeer gezond. Pas dan wel op dat je je niet laat verleiden tot “super foods” van niet vers producten en allerlei pillen en poeders die later toch niet zo gezond blijken te zijn.Pas zelfs op met biologisch voedsel dat bewerkt is, omdat deze ook suiker en zout kunnen bevatten bevatten.

Een voedsel product dat ook op Okinawa wordt gegeten:

Het Okinawan-dieet is rijk voedsel gemaakt met soja, zoals tofu en miso-soep. Flavonoïden in tofu kunnen de harten helpen beschermen en beschermen tegen borstkanker. Gefermenteerde sojavoeding draagt ​​bij aan een gezonde darmecologie en biedt nog betere voedingsvoordelen.

Probeer eens producten met zeewier die ook op Okinawa worden gegeten!
Zeewier zit vol vezels die de darmflora verbeteren en de gezondheid bevorderen. Zo kan  je het risico op diabetes laten dalen, ontstekingen verminderen, de bloedsuikerspiegel stabiliseren en je cholesterol verlagenen.

Rijke bron van jodium

Een jodium tekort is  goed te voorkomen door het eten van zeewier. Sommige soorten zeewier bevatten zelfs zoveel jodium, dat je moet oppassen geen overdosis binnen te krijgen. Toegevoegd jodium aan zout dat voor brood wordt gebruikt is naast het eten van zeewier niet langer belangrijk.

Rijk aan omega 3

De meeste producten uit de zee zijn rijk aan omega 3. Zeewier bevat zoveel omega 3 dat het ook vis kan vervangen of schaaldieren. Vooral voor vegetariërs die liever geen vis eten, kan het raadzaam zijn om vaker zeewier te eten.

Preventief tegen kanker

De carotenoïden (zoals fucoxanthin), laminaran, carrageen en agar die in zeewier voorkomen werken als antioxidanten en kunnen kanker tegen gaan en het immuunsysteem verbeteren.

Zeer rijk aan ijzer

Zeewier bevat veel ijzer, meer dan de meeste vleessoorten en zeewier kan dus ook als vervanging voor vlees gebruikt worden. Voor vegetariërs is het dan ook raadzaam om regelmatig zeewier te eten.

Kan de bloeddruk verlagen

Hoewel zeewier rijk is aan natrium, kan het volgens onderzoek toch je bloeddruk laten dalen. Onderzoekers vermoeden dat bepaalde peptiden in zeewier voor dit effect zorgen.

En de verontreiniging in de zee dan?

In zee zitten veel zware metalen zoals kwik. Zeewier echter nemen deze metalen niet of nauwelijks op, dit heeft onderzoek in het laboratorium  aangetoond. Ook van de straling afkomstig van Fukushima blijkt in Japanse zeewier geen bijzondere waarde aan straling aan te geven en je kan ook zeewier kopen dat afkomstig is uit andere landen. Het is wel verstandig om altijd wel met water vervuiling rekening te houden en zeewier niet zomaar uit zee te oogsten en als je het koopt, neem dan biologisch dat nog meer garantie biedt.

Hoe kan ik zeewier eten?
Je kunt zeewier vers kopen of gedroogd. Meestal is zeewier lang houdbaar, maar als je altijd iets achter de hand wilt houden is gedroogd beter.

Er zijn vele manieren om zeewier voor je voedsel consumptie te gebruiken en je kan het overal aan toevoegen zoals soep, etensgerechten, pasta’s, salades of zelfs vega sushirollen. Ook kan je zeewierpasta kopen en je Italiaanse pasta laten staan. Leef je leven, leef bewust!

Kort nog alle gezondheid eigenschappen op een rijtje:
  • ondersteunt de weerstand, zorgt voor een goede gezondheid en vitaliteit
  • ondersteunt gezonde gewrichten
  • goed voor hart- en vaatziektes en absorbeert en vermindert cholesterol
  • bevordert een gezonde schildklierfunctie en ontgift van radioactieve elementen, zware metalen en vrije radicalen
  • reguleert de bloedsuiker
  • verlaagt de bloeddruk
  • Verhoog je weerstand
  • voorkomt en bestrijdt kankercellen en de uitzaaiing van tumoren (metastases)
  • ondersteunt de darmgezondheid
  • bevordert de genezing van maagzweren
  • zorgt voor het behoud van gezonde (bij)nieren
  • beschermt en verbetert de functie van de lever en de nieren
  • verlicht symptomen van astma
  • versterkt de weerstand tegen allergieën.
  • verlicht depressies
  • gaat stress tegen en helpt op natuurlijke wijze te ontspannen
  • bestrijdt angst en chronische vermoeidheid
  • reguleert het vochtgehalte in de huid, beschermt het, geeft het kleur en houdt het jeugdig
  • helpt bij gewichtsafname
  • verbetert en versterkt de benen, tanden, het haar en de nagels en helpt bij de groei er van
  • Het geeft meer variatie aan de Nederlandse kost.

Reageer